A hatalmas tuning alaktrész kínálat láttán, biztos mindenki fejében megfordult már a kérdés:
- Maradjon a gyári 50 cm3-es, vagy építsünk rá egy 70-es hengert?
- Sebesség és gyorsulás, vagy a megbízhatóság ?
Nézzünk végig az előnyőket, hátrányokat, különböző szempontokat:
- Új motor vásárlása után lényeges szempont lehet a garancia. Nem biztos, hogy érdemes egy robogó garanciáját elveszíteni néhány másodperces gyorsulási előnyért, főleg nem olyan gyártóknál, ahol hosszabb garanciális időt vállalnak. (pl Kymco 25 hónap, km korlát nélkül...)
- Nagyobb hengerűrtartalmú motornak a fogyasztása is nagyobb, 0,5 - 3 literrel is többet ehet a gép 100 km-en. Jelentősen megnövelve ezzel a üzemelési költségeket.
- Egy csúcsrajáratott motornál nagyobb a meghibásodási lehetőség, sokkal jobban előjönnek a nem megfelelő karbantartásból eredő problémák. A nagyobb erő jobban megterheli a főtengelyt, a variót, a kuplungot. Hamarabb elkopnak és tönkremennek az alaktrészek. Kevésbé üzembiztos.
- Pontosan ezért sokkal nagyobb egy 70 cm3-es motor karbantartási igénye, mint a gyári 50-esnek. Gyakrabban kell a légszűrőt tisztítani, akár 2-3 ezer kilométerenként is szükséges lehet a dugattyú csere. (ha nem korábban áll meg a technika, mert ugye ami elromolhat...)
- A mostani 70-es sporthengerek, jó kipufogóval, jól összehangolva akár 90-110 km/h sebességre is képesek, ami nem elhanyagolható tényező, élmény egy ilyen motorral közlekedni.
- Sohasem elég egy alaktrész, pl a henger cseréje, mert mindig akad valami amit még hozzá kell (kéne) igazítani. Folyamatos helyet biztosít a zsebpénznek.
A döntésnél legfontosabb szempont talán, hogy mire is használjuk a robogót.
- Szórakozásra, kikapcsolódásra?
- Munkaeszköznek, munkába vivő eszköznek?
Eszerint kell választani a sebesség és a megbízhatóság között. Fontos befolyásoló tényező az anyagi háttér.
Egy takarékos, olcsón fenntartható járműre van-e szükség, vagy szeretnénk pénzeszközeinket gyorsaságra váltani. A gyorsaság és a gyorsulás nagy csáberő, élvezetes szórakozás.
Azt se feledjük el, hogy a 70 cm3-es motor már nem segédmotoros kerékpárnak minősül! (Jogosítvány, rendszám!)
Mindenki saját belátása, igénye, szükséglete szerint döntse el, mi is fontos. Mindegy, hogy 50 cm3 vagy 70 cm3, a lényeg hogy robogó!
A hengerek bejáratásáról itt olvashatsz.