Robogó tuning tippek és trükkök
Keeway és CPI robogóknál a műszerfal egy sérülékeny dolog, vagy betörik
vagy a nap UV sugárzása teszi tönkre idővel az óracsoportot fedő plexi borítást.
Digitális és analog órákkal egyaránt szerelték ezeket a kismotorokat.
A két alkatrész közt van némi átfedés, analóg óra kiváltható a sokal esztétikusabb
digitális megfelelőjével.
A sportkipufogó felszerelésének első, legfontosabb lépése maga a felrögzítés.
Feszültségmentesen, de stabilan kell rögzíteni a robogón.
Videós segédlettel!
Amikor van egy leharcolt Yamaha Aerox robogód és egy csomó ötleted. Alkatrészed. Zsebpénzed. :)
Hogyan lett a MIto és az aeROX ötvözve, tuning haladóknak: Hibrid jármű.
Krisztián, a tulajdonos írja a spéci gépről:
"Nagyon leharcolt állapotban került hozzám,teljesen szét kellett szednem,a váz festésével kezdtem. Így szinte minden csavarját ismerem már.
... avagy "hypermiling". Mi az oka, ha sokat eszik a gép? A motor tehet róla, vagy mi csinálunk rosszul valamit?
Hiánypótló iromány a robogók üzemanyagfogyasztásáról.
Napjainkra a robogó, mint közlekedési eszköz az olcsó üzemeltetése és a fenntarthatósága miatt lett életképes. A filléres biztosítás, a könnyen szerezhető jogosítvány és a benzinköltség azok, amelyek igazán vonzóvá teszik. De mi a helyzet azokkal, akik még ennél is többet akarnak, akik nem elégszenek meg a 3 literes átlaggal, sőt, egyenesen sokallják azt?
50.000 forintos keretösszeg állt rendelkezésre, hogy a teljesítménye növekedjen a Fly-nak. Egyszerű, de nagyszerű megoldásra van ilyen esetben szükség.
Tuning előtt: 3.7 lóerős volt a motor, utána 5.2. Plusz 1.5 lóerőt hozott a beavatkozás.
A robogó szép állapotú, megkímélt, jól karbantartott. Blokkja léghűtéses, 50 köbcentiméteres Piaggio motor. Tulajdonosa azt kérte, hogy a segédmotorja legyen megbízható és tartós, de legyen erősebb. Fontos szempont volt az is, hogy ne kerüljön túl sokba és ne igényeljen jóval több karbantartást a motor a későbbiekben.
A legújabb tuningalany egy Piaggio NRG, melynek fejidomjába egy Stage6 műszeregységet építettünk. "Hiányoltam egy fordulatszámmérőt, ebből indult az egész" - vallotta az ügyfél, akinek a robogójának tuningjáról korábban mi gondoskodtunk.
Épített motor lévén a gyári műszerfal sok esetben nem nyújt elég információt, nem tudunk meg eleget a motor üzemállapotáról. Az információhiány érzete arra sarkallta, hogy vásároljon egy profi műszert, ami mindent tud.
Járassunk, vagy ne járassunk? Mennyit, hogyan, miért? Gyakran felmerülő kérdés a robogók szerelésénél, hogy hogyan, meddig kell járatni az újonnan felszerelt, vagy a frissen hónolt hengert.
Nehezen elfogadható válasz, de van amikor a "sehogy" a válasz.
A mai korszerű fémmegmunkáló gépek szinte tökéletesre munkálják a henger palástját, a dugattyút is remek formába hozzák. A modern gyártásnak köszönhetően az alkatrészeknek gyakorlatilag a kezdetektől tökéletes a kapcsolata egymással, járatásra ezért nincs szükség. Az alábbiak a 2 ütemű robogókra vonatkoznak. 4 ütemű vagy nagyobb köbcentis járgányok esetén más szabályok az érvényesek.
A komoly tuning nagyon kevesek kiváltsága, sok figyelmet és sok zsebpénzt igényel. Azoknak próbálunk egy kis segítséget adni, akik szeretnének áldozni erre a dologra és szeretnének egy kicsit erősebb motort, amivel akár napi szinten munkába, iskolába is tudnak járni, valós 85-95 Km/h sebességgel.
Tehát megbízhatóság és teljesítmény együtt.
Jelenleg nagyon sok gyártó, nagyon sok terméke van a piacon, nehéz köztük kiigazodni, főleg azoknak, akiknek nincs jártasságuk a dologban.
Örökös kérdés egy jó ár/értékarányú működőképes konfiguráció összeállítása.
Visszakerült hozzánk az NRG robogó még egy kis erő előcsalogatás céljából.
Felszereltünk egy S6 Streetrace hengerszettet a Malossi helyett, a többi dolog változatlan maradt.
Jól látható a görbén, hogy kicsit jobb teljesítmény hozható ki az Stage6 hengerből, mint a konkurens szettből.
15,5 lóerő!
Több éves projektet sikerült lezárnunk egy ügyfelünknek.
Egy Yamaha Aerox, melyben (szinte) minden Stage6!
Egy Piaggio Nrg került a szerelőasztalunkra tuning céljából. A jól bevált receptet alkalmaztuk a páciensen.
Malossi öntöttvas henger + Giannelli Reverse Limited Black Edition + Dell'Orto PHBG 19-es karbi.
A felépített hengerszett egy használt Malossi öntöttvas, ami szép állapotban volt a megtett kilométerek ellenére is (kb. 2000 kilométert futott).
Megkereste cégünket egy aktív fórumozó, aki saját, egyedi variátort készített a robogójába.
Kérdésünkre, hogy miért volt szükség erre az egyedi variátorra a következőket válaszolta:
„Véleményem szerint a piacon megtalálható variátorok nem aknázzák ki teljes egészében a robogókban rejlő maximumot. Szeretnék egy olyan variováltót elkészíteni, ami egy alaprobogó esetében is többletgyorsulást, végsebességet és teljesítmény átvitelt tesz lehetővé. A neves gyártók a 100mm-es variátor átmérő esetén már olyan variókat készítenek, ahol a minarelli blokkok esetén le kell mondani az önindítás lehetőségéről. A nagyobb varió miatt már nem férnek el az önindításhoz szükséges áthajtó fogaskerekek és a szabadonfutó sem. A saját, egyedi variátorom esetében megmaradhat az önindító és a 100mm-es átmérő is rendelkezésre áll.”
CDI teszt Kymco Agility robogón: 3 különböző elektronika - érdekes eredmények.
A hozzávalók:
- egy jól bejáratott, gyári 50 cm3-es Agility
- különböző gyújtás elektronikák, CDI-k (Capacitor Discharge Ignition)
- Dynostar teljesítménymérő pad
- digitális, elhangolható stroboszkóp
Folytattuk a munkát, a kis Milanra felszereltünk egy Giannelli Extrát.
A terítéken egy nem túl gyakori tuning alany:
a Keeway Milan.
Kipróbáltuk, mit tud egy Stage6 sportkipufogóval.
A Stage6 kipufogóval meglepő erő nyerhető ki a kis mociból: 7,5 lóerő !
Variátor beépítés, "megfaragás" nélkül avagy
Motowell Magnet RS - Megnyerő erő ver. 2.
Egy korábbi cikkünkben adtuk hírül, hogyan építhető be Motowell robogókba Stage6 Sport Pro variátor. Sajnos mivel nem passzolt tökéletesen a varió a blokkba, kisebb módosításokat kellett végeznünk rajta, hogy ne kelljen lemondani a Motowell tulajoknak az S6 varióról.
Ezen cikkünkben egy újdonságot szeretnénk bemutatni, mellyel a továbbiakban probléma nélkül építhetjük be a variót.
Kaptunk izmosításra egy Keeway RY6-ot. A felkérés az volt, hogy kedvező áru, utcára való tuningot csináljuk, hosszú élettartammal, akár munkába is lehessen vele járni napi szinten. A hosszú futásteljesítmény megőrzése érdekében az 50 cm3-es gyári hengert hagytuk meg, változtatás nélkül.
Jó ötlet? Megvalósítható? Igen!
Az ötlet az időközben eladott 500-as maxi-robogómból fakadóan jött, ugyanis abban gyárilag volt, s nagyon sokszor hasznát vettem az együtt töltött két év alatt.
GPS, telefontöltés, fényképezőtöltés, elemlámpa, sőt – egyszer még mini kompresszort is üzemeltettem róla! Így eldöntöttem, hogy bizony kell a 180-as Runner-be is. Pár lépésben összeszedem a berakását, talán tudok segíteni vele Nektek.
Egy új páciens a műtőasztalon, egy bevált tuninggal:
Keeway Hacker robogó Stage6 kipufogóval.
Egy Stage6 Pro Replica csövet szereltünk a gyári 50 cm3-es robogóra.
LED-sort építettünk egy Aprilia SR robogó első lámpájába.
A feladat nehézsége az volt, hogy a gyári fényszóróba került beépítésre a ledsor.
A szétszedés sem kis munka úgy, hogy sérülésmentes maradjon a lámpatest, valamint a páramentességet biztosító lezárás is fontos.
Egy Piaggio blokkos Aprilia SR került izmosításra.
Malossi öntöttvas henger + Giannelli Reverse + Dell'Orto 19-es karbi.
Szinte mindenki, aki internetes fórumok látogatója, hallott már blokkolt, vagy nyitott variátorral történő teljesítménymérésről.
A teljesség igényét kielégítve, itt egy rövid magyarázat a nyitott variátoros mérésről. A nyitott variátor annak az állapotnak felel meg, amivel az utcán használják, egyszóval feladatát végezve, változtatva az áttételt.
Ha viszont blokkolt variátoros mérésről beszélünk, úgy egy közepes áttételen, gyűrűk segítségével blokkolt variátorról van szó, ami így nem engedi az ékszíj áttételének változását.
Mi a különbség a piacon kapható négyütemű hengerek között?
A válasz tiszta és egyértelmű, a dugattyú és a hengerfal minősége. De mi olyan különleges a dugattyún?
Elsőként nagyon fontos a dugattyú súlya. Mint mindenki tudja, a hengereknek van egy felső és egy alsó holtpontja, ezek között mozog a dugattyú minden egyes főtengely fordulatnál.(alternáló mozgás)
Amikről viszont sokaknak nincs fogalma az a gyorsulás és a sebesség, amit e művelet közben a dugattyúnak el kell viselnie. Minden holtpontnál a dugattyú sebessége közel nulla, mivel ez a pont ahonnan újra az ellentétes irányba kell megindulnia és mindez a sebességcsökkenés a másodperc töredék része alatt megy végbe, majd az ellentétes holtpontnál a folyamat ismét irányt vált és extrém gyorsulással megindul megint az ellentétes irányba.
Annak a kérdésnek szenteljük ezt az írást, hogy miért marad el sok, egyébként erős robogó a valódi potenciáljától.
Még a legerősebb alkatrész konfiguráció is csak akkor tudja kimutatni a foga fehérjét, hogy ha a mögötte álló kihajtás, (kuplung, varió és áttételezés) aprólékosan erre be van állítva.
Magyarországon és Európa több országában egyre nagyobb szeletet hasít ki a Motowell márka a robogós piacon. Komoly tuning alkatrész forgalmazó cégek kísérik figyelemmel a márka honosodását az adott országban, ezért mi is elővettük az RS típust egy kis hagyományos izmosításra.
A tuning folyamán három fázisban mértük le a motor teljesítményét:
- Teljesen gyári állapotú motor, fojtásokkal.
- Gyári motor, fojtástalanítva
- 50 cm3 henger + Stage6 kipufogó és Stage6 SportPro variátor szett.
Ezen cikkben a motor szívével fogunk foglalkozni, a hengerrel.
A gyártók és egyes típusaik választéka mára már végtelen, mégsem lehet ezzel a témával eleget foglalkozni.
A teszt egyszerű, csak a mért teljesítményt veszi figyelembe.
A Streetbuzz magazin nagyítója alatt a 12 colos minőségi robogó gumi abroncsok: Egy olyan témát ragadtak meg amire normál esetben mindenki kevés figyelmet szentel.
A jó gumi kedvezően befolyásolja a menetstabilitást.
Egy kis érdekességet szeretnénk közzé tenni.
A képen látható, kiszerelt hajtókar egy Stage6 R/T főtengelyből való.
Kizárólag versenykörülmények között volt használva az alkatrész.
A Stage6 robogós csapat egyik motorjából lett kiépítve, érdekessége a dolognak, hogy 3000 kilométert futott kizárólag versenykörülmények közt.
Mindent a szemnek!
A ködös, sötét időben, a rossz látási viszonyok közt gyakrabban történnek balesetek.
A váratlan baj elkerülhető lenne, ha minden robogó és jármű megfelelő világítással lenne szerelve.
Hol volt, hol nem volt, volt egy kis energia, amit felemésztett a súrlódás...
Mindenki sokat hallott már a variátorról, mindenki ismeri, vannak akik értenek is hozzá, de senki sem tud arra a kérdésre válaszolni, pontosan milyen veszteséggel dolgozik. Ezt próbáljuk ebben a tesztben egy kicsit elemezni, lemérni. A veszteség alatt azt értjük, hogy a főtengely és a hátsó kerék közt a hajtás láncon mennyi teljesítmény veszik el.
Egy Yamaha Aerox robogó története...
2005 nyarán egy ötlet pattant ki a fejemből:
ROBOGÓZNI SZERETNÉK!
A tuning egy Malossi sporthenger illetve egy Tecnigas RS70 kipufogó párosítás és a konfiguráció egy Malossi Dell'Orto PHBG 19 karburátorral táplálva.
Ami a robogót különlegessé teszi az az egyedi kialakítású vízhűtő rendszer melynek elemei:
Egy Aprilia SR 50 hűtő illetve egy Bosch vízpumpa, valamint egy Stage6 fordulatszámmérő amely vízhőfokmérő is egyben. A motort kis hazánkban csak léghűtéses formában forgalmazzák, de létezik belőle vízhűtéses és fődarabokat be lehet szerezni hozzá itthon is.
Itt a nyár, mindenki izmosítja a robogóját, felébred a vágy a száguldásra. Ehhez szeretnénk egy kis segítséget nyújtani, hogyan tudtok a lovacskákból ménest varázsolni.
Olyan robogó tuningokat próbáltunk összeállítani, amiket ebben a gazdasági helyzetben is a többség elérheti, megfizethető számára, nem csak álmodozik a több százezres profi tuningok után.
Négy gyártó 70cm3-es öntöttvas hengereit teszteltük egy léghűtéses Minarelli blokkon. Az alany egy Motowell Magnet Sport volt, minden Minarelli alkatrész passzol rá tökéletesen.
Őszintén valljátok be és tegyétek jobb kezeteket a kezelési és használati füzetre (az igazat, csakis a színtiszta igazat mondom), hányszor fordult meg a fejetekben, hogy az általatok birtokolt kétkerekűt valahogy egyedivé, tetszetősebbé, gyorsabbá, hangosabbá alakítsátok?
Ahogy a gyárból kigurul, abban még nincs semmi személyes, a tulajdonosra jellemző vonás. Ezen segít a tuning. Legyen az optikai, motorikus, vagy a kettőnek összessége.
Egy Aprilia SR Talma replica került a kezünk közé, úgy frissiben 0 kilométerrel.
A Stage6 Sport hengere került fel a robogóra.
Talán sokan tudják, hogy a Piaggio blokkokat, teljesen mindegy hogy milyen motorban van, 17.5-es Dell'Orto-val szerelik már gyárilag (Aprilia, Gilera, vizes és levegős is). Ez és még sok minden más teszi ezeket a motorokat igazán népszerűvé a tuningolók számára.
Komoly vitára okot adó dolgot teszteltünk a Dynostar mérőpad segítségével. A minarelli félhold alakú kipufogó nyílás kimarása hoz teljesítmény növekedést?
Valóban erősebb lesz a motor ettől?
50 köbcentiméter - 4 ütem: Mit lehet kihozni belőle?
Egy Kymco Agility 50 robogót tettünk a tuning asztalra.
A mostani tuning rovat kicsit más, mint a többi. Eddig 2 ütemű motorokat erősítettünk meg.
A robogó gyártásban egyre gyakrabban használják a környezetbarát, de nem tuningbarát 4 ütemű technikát. Meglátjuk, mi hozható ki belőle.
A Dynostar mérőpaddal fogtunk egy robogó tuningolásához. Egy Honda X8R-re várt a tuning.
Tuning kicsit másképp: Robogó szerelés Dyno Jet mérőpaddal !
A tuning célja, hogy minél erősebb legyen a robogó, minél több lóerőt sajtoljunk ki a gépből. Honnan tudhatjuk mi lett a munkánk eredménye? Találgatások helyett jöjjenek a valós számok, egy Dyno Jet teljesítménymérő paddal teszteltünk egy újabb tuning összeállítást.
Mit kell tudnunk az égéstérről?
Itt játszódik le az égési folyamat, amelyet a tuningolás során végső soron befolyásolni akarunk.
Ennek szellemében az égéstér működésére az egész motor, mint rendszer, hatással van.
Mi lehet a célunk az égéstér tuningolásával?
A légszűrőház és szivacs az egyik legfontosabb része a robogónak. Kicsi és egyszerű dolognak tűnik, de nagyon sok múlik rajta.
Nem kisebb dolgok, mint a motor teljesítménye és élettartama! Nem árt rá odafigyelni és karbantartani.
Rendszeresen ki kell tisztítani, az elhasználódott szivacsot cserélni, ha poros, de még használható akkor alaposan benzinnel vagy féktisztítóval kimosni és légszűrő olajjal ellátni!
A gyári és a sportkipufogókban is gyakran helyeznek el a torokban fojtást, vagy a nyaknál egy "vakcsövet".
Célja a különböző normák (környezetvédelem, homologizáció, stb) betartása.
A maximális teljesítmény eléréséhez el kell távolítani az alátétet illetve a "vakcsövet".
Milyen sportkipufogók vannak? Melyiket milyen hengerhez ajánlott használni?
A kipufogó feladata az égéstermék minél gyorsabb elvezetése a hengerből, a gázok visszaáramlásának megakadályozása. A kétütemű motornak olyan egy jó kipufogó, mint a négyüteműnek egy kompresszor (turbó)! A tuningolásnál fontos szerep jut a robogóra kerülő csőnek, akár 15-40% teljesítménynövekedés is lehetséges egy jól megválasztott kipufogóval.
Mi is az a nitro? Mire és hogyan használható?
Hogy működik?
Ilyen kérdésekre keressük a választ ebben a kis írásban.
Hogyan építsünk dragstert? Miért van szükség a váz átalakítására?
Ha komoly, nem utcai, hanem igazi verseny robogót szeretnénk építeni, egy bizonyos fokú tuning felett a váz módosítására is szükség van. Sőt igazi „lóerőgépekhez” külön vázat kell építeni. A nyers, maximális erő nem minden, valahogy haladásra és földön maradásra is kell bírni a gépet.
Működése, felépítése, feladata, behangolása a robogókon.
A kuplungharang a végáttétellel és ezen keresztül a kerékkel van fix kapcsolatban, növekvő motorfordulatszámnál elindulnak a kuplung pofák a centrifugális erőnek köszönhetően, mindaddig amíg fel nem fekszenek a kuplungharang belsején, és így megteremtik a kapcsolatot a főtengely és a hátsókerék között.
A leglátványosabb és legnagyobb mértékű eredményeket a robogónknál a henger cseréjével, a hengerűrtartalom növelésével érhetjük el.
Elég bőséges a kínálat, amiből választhatunk: többféle gyártó különböző minőségű, teljesítményű és árú termékéből mindenki talál saját céljainak megfelelőt.
Mi is az a varió, variátor, CVT váltó? Hogyan működik?
Hogyan hangolható, állítható?
A robogóknál használt variátor felépítése, működési elve.
CDI gyújtás, azaz kondenzátor-kisütéses gyújtáselektronika. A régi, meghibásodásokra hajlamos, elavult gyújtások rengeteg gondot okoztak. Majd jöttek a 80-as évek, mikor ez az alkatrész vette át a gyújtások vezérlésének szerepét. Ebben a cikkben ezzel foglalkozunk
Mik az előnyei és hátrányai a hagyományos karburátorhoz képest?
A gyakorlati hasznosítása réges-régi, már a második világháborúban is használták repülőkön. A haditechnika után a versenysportban, majd a személygépkocsiknál a polgári közlekedésben a 70-es évek végén indult a karrierje.
A szerelés, tuning folyamán mindig visszatérő kérdés, hogy milyen főtengely csapágyat tegyünk a robogóba.
Nagyon sokszor elkövetett hiba az amatőröknél és néha a profiknál is, a nem megfelelő csapágy megválasztása és/vagy annak helytelen beszerelése.
Ebben a részben azt a sokszor elfeledett, nem igazán látható, jelentéktelen tűnő, ámbár nélkülözhetetlen alkatrészt vizsgáljuk meg , amivel egyes tulajok csak akkor találkoznak a szerelő lámpa fényénél, amikor a hűséges robogó végleg megszűnt füstölögni.
Hová tűntek a lóerők az új blokkokból? Biztos ti is tapasztaltátok, hallottátok már, hogy a régi, jól ismert Piaggio blokk már nem a régi.
Hiába van eltávolítva az összes „szokásos” fojtás, a robogó mégsem akar60-65-nél többet menni.
Pedig az ötvenesek közt az egyik legjobb teljesítményű volt korábban. Hová is tűntek a lóerők? Miért tűntek el? Hogy tudjuk visszacsalogatni őket?