Robogó tuning tippek és trükkök

Oli's Rising Sun

Yamaha Aerox robogó tuningja, alkatrészei

Egy Yamaha Aerox robogó története...

2005 nyarán egy ötlet pattant ki a fejemből:

ROBOGÓZNI SZERETNÉK!

A környéken mindenki robogózott, esténként bandázgattak. Szüleimnek sokszor felhoztam a témát, hogy én is szeretnék hajtani egy motort, de akkor még nem volt jogosítványom rá.

Így először letettem segédmotorra a jogsit. Télen keresgéltünk használt roxokat, az volt a vágyam. Akkoriban jóval ritkább volt.

A választásunk egy zalaszentgróti Yamaha Aerox lett…

Yamaha Aerox tuning, egy robogó törénete

Teljesen gyári motor volt, sok km-t elmentem vele… aztán jött egy tragikus esemény, 2006. júniusában egy autó kiütötte a motort alólam.
Itt kezdődött minden… A biztosító fizetett,  motor helyre lett hozva, de ekkor már történt optikai változás.

A gyári fényezést felváltotta egy új, ami „Flip-Flop Gemini” névre hallgat. Ez a szín azóta a védjegyemmé vált. Viszont, ha már optikailag változott, akkor egy idő után szükségessé vált a motorikus tuning is (ha már kinéz valahogy, menjen is).

Rising Sun Aerox robogó tungja

2007- ben részt vettem az I. Egü Scooter Weekend-en. Eredményeim: gyorsulási verseny 2. hely és szépségverseny 2. hely. A legjobb még is az volt az egészben, hogy azelőtt csak interneten beszéltem a többi robogóssal, itt viszont találkoztam mindenkivel és nagyon jó csapat jött össze! Úgy gondoltam, hogy ez egy olyan hobbi, amibe érdemes többet áldozni, mert hatalmas élményt nyújtanak a találkozók, a versenyek és nem utolsó sorban a társaság.

A 2008-as évre jobban felkészültünk. A motoron sok változás történt kívül-belül egyaránt… A motor színén közel 1 hónapot gondolkodtunk, próbálgattuk mintákkal, hogy mi illik mihez. Semmiképp nem akartam 2-nél több színű motort. Egyedit akartam, de nem akartam, hogy giccses legyen. Szerettem volna, hogy minden harmonizáljon. Arany-piros  lett a végleges szín (mind 2 szín megfújva a tetején Flip-Flop Gemini-vel).

Sokan érdekesen néztek a szín összeállítás hallatán. Rengeteg optikai tuning került rá akkor télen. Az idomzat teljesen megváltozott. Egyedi kivágások, amik illenek a motor formájához. Piacra került a BCD új idom szettje, akkor még senkinek nem volt ilyen. Lecsaptam rá és a motor fara is új formát kapott.

Rengeteg munka volt a motoron, amíg minden idom pontosan passzolt egymáshoz és hézagok is a helyén voltak. Apával úgy tartottuk, hogy a szépségverseny első helye a beleölt munka részletességében és tökéletességében rejlik. Több polír munka is volt a motoron, köztük a teljes Minarelli blokk és a felniken a peremtől a küllőkig. Az optika mellett közben épült az új blokk is. Egy Malossi MHR henger dobogott benne. Tele volt high-end tuning alkatrészekkel. Az első komolyabb blokkom volt ez, közel 18 LE-t tartottam fogva egy robogó blokkban.
 

Tavasz végére teljesen összeállt a robogó ekkor kereszteltem el a RISING SUN (’ felkelő nap’) névre. A motor építése körülbelül 6 hónap szorgos munkát vett igénybe.

2008. július 6-7. Elérkezett a várva várt esemény: II. Egü Scooter Weekend. A legemlékezetesebb, amit a tuningolás kezdete óta átéltem. Rábaringen került megrendezésre. Beneveztem szépségversenyre a motort. A mezőny már akkor is alakult szépen, nagyon szép gépek voltak, korántsem volt egyértelmű, hogy kiét hozzák ki a legszebb motornak. A zsűri tagok végül Rising Sun-t hozták ki győztesnek a legszebb motor kategóriában. Robogós körökben ez azt is jelentette, hogy az ország legszebbje lett. Parádés volt a II. találkozó.

Yamaha Aerox tuning, egy robogó története

A 2009-es 3. ESW-hez közeledve újítani kellett. Úgy gondoltam, még egyszer nem adják meg a díjat, ha nem változtatok. A motoron mindent megváltoztattam a 2008-as évhez képest. Egyedül az idomok maradtak (részben).

A fejidom helyett kapott egy full króm Str8 down-hill kormányt. Stage6 fordulatszámmérő / üzemóra / hőfok mérővel, SSP króm gyorsgázkarral.

Teljesen új fékrendszert kapott, ideértve a Stage6 240mm-es nagy tárcsát. Új első sárvédőt is beújítottam, amit egy Bw’s Spy-ról szereztem, így jóval szigorúbb lett a motor eleje.

Az első lámpát totál színre fújtuk. Tükörre políroztuk az első teleszkópszárakat, fékolajtartályokat, az új üres Minarelli blokkot, felniket, az egyedi taposókat… rengeteg melót igényelt. Aztán elkezdtük összerakni az új blokkot, amikor meglett minden.

  • Henger: Metrakit ProRace II
  • Főtengely: Stage6 R/T
  • Karburátor: Stage6 R/T 24mm
  • Segédváz: Stage6
  • Csonk: Egyedi hátravezetett
  • Varió: Malossi MHR Overrange
  • Szíjtárcsa: Malossi MHR Overrange
  • Kuplung: Malossi MHR Delta
  • Kuplung harang: Malossi MHR Wingbell
  • Membránház: Malossi MHR
  • Kipufogó: Malossi MHR TEAM II
  • Gyújtás: Italkit belsőrotoros
  • Top végáttétel dekni

Yamaha Aerox tuning, egy robogó története

A közel 20 lóerős blokkal a motor így már az élmezőnybe sorolható, ezt az idei Egü Scooter Weekend is bebizonyította. 2009-ben sem hagytam ki. Július 11-12. irány KakucsRing! Az eddigi legélvezetesebb találkozó volt! Aki nincs benne a robogó tuningban az nem tudhatja mennyi munka és idő van egy ilyen kis csodában...

Hogy miért csinálom ezt? Jogos… a ráfordított összeg töredékéből lehetne már „normális nagymotorom” is. De ez a mindenem, ezt imádom csinálni, nagy a fantáziám, kiélhetem a kreativitásom, és ha a motor olyan amilyennek lennie kell, akkor elismerik a munkámat és ez a legszebb az egészben!

Oli

Örülünk, hogy bemutathattuk ezt a figyelemreméltó robogót, és kívánunk még több kreatív ötletet a folytatáshoz! 

EGÜMOTORS CSAPATA