Robogó kisokos
... avagy "hypermiling". Mi az oka, ha sokat eszik a gép? A motor tehet róla, vagy mi csinálunk rosszul valamit?
Hiánypótló iromány a robogók üzemanyagfogyasztásáról.
Napjainkra a robogó, mint közlekedési eszköz az olcsó üzemeltetése és a fenntarthatósága miatt lett életképes. A filléres biztosítás, a könnyen szerezhető jogosítvány és a benzinköltség azok, amelyek igazán vonzóvá teszik. De mi a helyzet azokkal, akik még ennél is többet akarnak, akik nem elégszenek meg a 3 literes átlaggal, sőt, egyenesen sokallják azt?
50/70, 50/180 és 50/125 az az ötvenesként használt nagymotorok, tuningolt robogók. Ugye mindenki találkozott már ilyennel?
Tudjátok mik a pontos büntetési tételek? Most a rendőr megmondja, pontosan, jogszabályokkal alátámasztva és forintosítva.
A cikkben található képek egy valódi baleseti helyszínelés képei!
Mennyit fogyaszt egy robogó? Miért lehet jobb a robogó városban, mint az autó? Lehet olcsó robogót venni, ami jó is?
Mennyibe kerül a motorozás?
Elkészítettünk Nektek egy adásvételi szerződés mintapéldányt, kifejezetten robogóra és motorra!
Letölthető PDF formátumban.
Mi az a B125 kategória?
Tényleg megszűnt az "A" korlátozott?
Milyen jogsi kell quad-hoz?
Útmutató a motoros jogosítvány kategóriákhoz.
Ebben a táblázatban lehetőséged van méret szerint kiválasztani a Neked megfelelő ékszíjat. Hosszúság szerint növekvő sorrendbe vannak rendezve.
A szerelés, tuning folyamán mindig visszatérő kérdés, hogy milyen főtengely csapágyat tegyünk a robogóba.
Nagyon sokszor elkövetett hiba az amatőröknél és néha a profiknál is, a nem megfelelő csapágy megválasztása és/vagy annak helytelen beszerelése.
A Yuasa gyár tájékoztatóját olvashatjátok:
- alapfogalmak, biztonság
- típusok
- vizsgálat, teszt, töltés
A segédmotokerékpároknál, nagymotoroknál kétféle akku használatos:
- savas (hagyományos)
- zselés (gondozásmentes, ez is savval van feltöltve, de zárt rendszerű, nem kell utántölteni, megkocsonyásodik a folyadék benne)
Ebben a részben azt a sokszor elfeledett, nem igazán látható, jelentéktelen tűnő, ámbár nélkülözhetetlen alkatrészt vizsgáljuk meg , amivel egyes tulajok csak akkor találkoznak a szerelő lámpa fényénél, amikor a hűséges robogó végleg megszűnt füstölögni.
Tél: Lenni vagy nem lenni? Menni vagy nem menni robogóval?
Robogós ember ilyenkor két dolgot tehet: vagy elteszi tavaszig a gépet, vagy felkészíti a mocit és magát is a télre.
Honnan származik, hogy alakult ki kedvenc járművünk, hogy néztek ki, hogy változtak a mopedek?
A robogó születése azokra az időkre esik, amikor mindenkit megragadott a géppel való utazás lehetősége, 1910 körül kezdődik a történet, ekkor már sokféle alkatrész gyártása volt lehetséges.
Ebben a részben az olasz Piaggio-Gilera robogókkal ismerkedünk meg.
Robogó vásárlás, tuningolás előtt nem árt tisztában lenni azzal, hogy mit is rejt a segédmotor belseje, milyen alkatrész kapható hozzá.
Tehát: ki gyártotta, mennyire bevált konstrukció, van-e hozzá tuning alkatrész, jól tuningolható-e? Tuningolható egyáltalán? Az alkatrész válogatást, vásárlást is megkönnyíti, ha tisztában vagyunk vele, mit is keresünk, hol kell keresni, mivel váltható ki.
Robogó vásárlás, tuningolás előtt nem árt tisztában lenni azzal, hogy mit is rejt a moped belseje. Milyen alkatrészek, kiegészítők kaphatóak bele
Az egyik legrégebbi, legnépszerűbb, legismertebb robogó blokk a Minarelli.
Mik az előnyei és hátrányai a hagyományos karburátorhoz képest?
A gyakorlati hasznosítása réges-régi, már a második világháborúban is használták repülőkön. A haditechnika után a versenysportban, majd a személygépkocsiknál a polgári közlekedésben a 70-es évek végén indult a karrierje.
Tippek tanácsok, ötletek robogó vásárláshoz.
Az első és legfontosabb feladat, annak a meghatározása mit is vársz el jövendőbeli járgányodtól. Mire, mennyit, mikor és hogyan szeretnéd használni. Tehát döntsd el milyen gyártmányú és típusú robogó kell neked!
A hatalmas tuning alaktrész kínálat láttán, biztos mindenki fejében megfordult már a kérdés:
- Maradjon a gyári 50 cm3-es, vagy építsünk rá egy 70-es hengert?
- Sebesség és gyorsulás, vagy a megbízhatóság ?
Legelterjedtebb a kedvezőbb helykihasználás miatt a fekvőhengeres megoldás.
Kenőanyagok: az egymáson elmozduló felületek közvetlen érintkezését gátló kenéshez, vagyis a súrlódás és a kopás csökkentése érdekében alkalmazott anyagok gyűjtőneve.
CVT = Automatikus sebességváltó
Az angol CVT (Continuously Variable Transmission) magyarul folyamatosan változó áttételt jelent.
Szinte minden robogóban ez a "váltó" felel a gyorsulásért és a hajtásért.
A belső égésű motorok esetében a működéshez szükséges benzin-levegő keverék előállításához használt szerkezet, általában automatikus hidegindítóval ellátva, amely a motor indításakor szükséges dús keveréket állítja elő.
Ami nem fékolaj. De akkor mégis mi? A tuning és sebesség növelés mellett a megállásról sem szabad megfeledkezni. Először is nem olaj mint azt sokan gondolják, ugyanis a fékfolyadék egy higroszkópikus anyag tehát magába szívja a vizet.
Mit is érdemes tudni a fékfolyadékokról? A fékfolyadéktól a következő tulajdonságokat követelik meg, amelyeket lényegében az amerikai DOT 3 és DOT 4 (Department Of Transportation) előírások határoznak meg:
A kétütemű motoroknál használt gyűrűk fajtái, felépítésük.
Videós segédlet a szakszerű felhelyezéshez itt.
Egyre gyakrabban használt technológia a négyütemű, 2018-tól már a hagyományos kétütemű robogók újonnan nem forgalmazhatóak.
Négyütemű motorok működési elvéről olvashatsz itt, mozgó ábrával szemléltetve.
Ismertető és rajzos bemutató a kétütemű motorok működési elvéről.
A legtöbb robogóban, mopedben is ilyen elven működő errőforrás található.
Viszkozitás
Viszonylag sok robogó motorja ez, azonban jellemzően a 2004 előttiekben találunk ilyet. Az évtized második felétől a távolkelet átvette tőle az uralmat, a hagyományos Piaggio és Minarelli mellett.
Rengeteg fajtája ismert, rövid/hosszú, vizes/levegős, karbis/injektoros. A gyártók között talán a Morini büszkélkedhet a legvariánsabb kínálattal.