Mennyit fogyaszt egy robogó? Miért lehet jobb a robogó városban, mint az autó? Lehet olcsó robogót venni, ami jó is?
Mennyibe kerül a motorozás?
Gyakran kérdezik tőlünk a boltban, "mennyit fogyasztanak ezek átlagban?", "mennyi hozzájuk az alkatrész?", "mennyi rá a biztosítás?", stb.
Ehhez készítettünk most egy kivesézős, hiánypótló cikket azoknak, akik most szeretnének elkezdeni robogózni, vagy robogó vásárláson gondolkoznak. Azoknak is érdemes csemegézni belőle, akik már évek óta motoroznak, tanulságos!
Lássuk, mik a reális számok egy gyári 50 cm3-s robogóra, évesítve*:
Ami erősen ajánlott --- |
(papucs, rövidgatya) |
(ha rendesen felöltözünk) |
(csereperiódus) |
Kabát: |
0 |
25000 |
5 évente |
Kesztyű: |
0 |
4500 |
5 évente |
Bakancs vagy csizma: |
0 |
30000 |
5 évente |
Ami kötelező --- |
(legalább) |
(legfeljebb) |
(csereperiódus) |
Kötelező biztosítás: |
3500 |
9000 |
1 évente |
Bukósisak: |
25000 |
70000 |
5 évente |
EÜ csomag: |
1600 |
1600 |
3 évente |
Éves átlag kiadás: |
9033 Ft |
35433 Ft |
|
|
Ami ha nem romlik el semmi --- |
Japán 4T |
Jól beállított / injektoros 2T |
Egyéb 2T |
Benzin ára: |
330 FT |
330 Ft |
330 Ft |
Minőségi olaj ára: |
2500 Ft |
3500 Ft |
3500 Ft |
Normál olaj ára: |
1500 Ft |
2200 Ft |
2200 Ft |
Fogyasztás (l/100km): |
1,5 |
2,3 |
4 |
Éves átlag kiadás évi 2.000 km-re + normál olaj: |
12400 Ft |
18847 Ft |
30067 Ft |
Éves átlag kiadás évi 10.000 km-re + normál olaj: |
62000 Ft |
94233 Ft |
150333 Ft |
Éves átlag kiadás évi 2.000 km-re + minőségi olaj: |
14067 Ft |
21013 Ft |
32233 Ft |
Éves átlag kiadás évi 10.000 km-re + minőségi olaj: |
70333 Ft |
105067 Ft |
161167 Ft |
|
KARBANTARTÁS --- |
Otthon |
Szervizben |
Jav. intervallum |
Gyertya csere: |
1200 |
2000 |
/5000 km |
Légszűrő tisztítás, ápolás: |
300 |
1500 |
/2000 km |
Kipufogó ápolás, festés: |
1200 |
4500 |
/10000 km |
Görgő csere: |
2500 |
5000 |
/5000 km |
Ékszíj csere: |
4500 |
6500 |
/10000 km |
Kuplung csere: |
7000 |
9500 |
/20000 km |
Henger fúrás, dugó csere, tömítések: |
15000 |
27000 |
/20000 km |
Gumik előre, hátra: |
23000 |
28000 |
/20000 km |
Fékbetétek előre, hátra: |
6500 |
9800 |
/15000 km |
Akkumulátor csere: |
4000 |
5000 |
/10000 km |
Éves átlag kiadás évi 2.000 km-re: |
9087 Ft |
15257 Ft |
|
Éves átlag kiadás évi 10.000 km-re: |
42233 Ft |
72283 Ft |
|
*Évesítés: Valaminek az össz. költsége egy évre kivetítve, az elhasználódás időtartamának és a termék árának egyéves hányada. Pl. a 70.000 Forintos ARAI bukót nem kell évente megvenni, viszont 5 évente elhasználódik, a belső szivacs kilágyul és hivatalosan a sisak műgyanta-üvegszál kompozitja is öregszik. "Mindenki vegyen olyan drága sisakot, amennyit gondol hogy a feje ér".
Kezdődik ott, hogy először fel kell ülnünk a robogóra. Robogózni mezitláb is lehet ha van rajtunk bukósisak, aki azonban egy kicsi felelősséget is érez magában az rendesen felöltözik. Ezalatt legalább egy cordura-kabátot és térdprotektort kell érteni. Mivel mindent feltünteni mi sem tudunk, kb. 3000 forint kiadást felírhatunk apróságokra "egyéb" címszóval, például szoruló gázbowdenre, kiégett izzókra, defektjavításra. Az olvasó ezen felül nyugodtan hozzátehet éves szinten 5-30 ezer forintot "váratlan kiadás" címszóval amikor egy alkatrész konkrétan elromlik, de ezt szándékosan nem foglaltuk a táblázatba. Tettük ezt azért, mert ahány motor, annyiféle típushiba, rigolya. Egyszerűen annyi változója van, hogy nem lehet úgy feltüntetni hogy annak statisztikai értéke legyen. Népszerű blokkhoz olcsó az alkatrész, hideg motor jobban kopik, rossz úton hamarabb tönkremegy a futómű, stb.
Aki otthoni szerelésre adja a fejét, az nézze meg jól azt az otthoni táblázatot, mert igazából ezek csak az alkatrész árak.
Ezek a számok teljes szerszámozottságot feltételeznek! Ha egy görgőszett ára 2500 forint, de szerszám hiányában otthon képtelenek vagyunk kicserélni, akkor máris fals adattal dolgozunk. Ilyenkor vagy megvesszük a 3500 forintos variátorblokkolót és kölcsön kérünk egy racsnis kulcsot 17-es fejjel, vagy veszünk egy 40000 forintos kompresszort 20000 forintos légkulccsal.
A végső összegeket tekintve, végülis olcsó vagy drága-e egy robogót fenntartani?
A válaszunk: is-is.
Ez rengeteg tényező függvénye, mi megpróbáltuk összegyűjteni a legjellemzőbbeket. Aki sokallja a hatszámjegyű kiadást egy ötvenes csettegőre, vessen egy pillantást a Totalcar autó fenntartási költséges cikkjére. A számok nem hogy meglepőek, egyenesen sokkolóak, ennek fényében robogózni nevetségesen olcsó, kijelenthetjük hogy a biztosítás vicc kategória és a szerviz sem egetrengető. Nincs átírás, nincs műszaki...
Bevalljuk, az elkészítés során mi magunk is rácsodálkoztunk erre-arra. A táblázatból például kiderült, anyagi szinten mekkora gigászi különbséget jelent néhány deci többlet fogyasztás, viszont az is megfigyelhető, hogy összességében egy robogó szakszervízben való javíttatása éves szinten nem is olyan horrorisztikus. Milyen furcsa is, mikor a saját racionalitásunk egy ilyen költségvetési táblázattal találkozik. Egy közhellyel élve, a számok nem hazudnak.
Bízunk abban hogy már mindenkiben körvonalazódik hogy mi-mibe kerül, reméljük a számok láttán Te is kedvet kaptál a robogózáshoz!
A cikkben 2016-2017 évi összegekkel számoltunk.