Tippek tanácsok, ötletek robogó vásárláshoz.
Az első és legfontosabb feladat, annak a meghatározása mit is vársz el jövendőbeli járgányodtól. Mire, mennyit, mikor és hogyan szeretnéd használni. Tehát döntsd el milyen gyártmányú és típusú robogó kell neked!
Ez a legnehezebb és leglehetetlenebbnek tűnő feladat... De sok fáradságot, pénzt és bosszúságot előzöl meg, ha először gondolkodsz, kérdezel, tájékozódsz.
Jó támpont lehet a fórumok közönségének a véleménye, haverok, ismerősök tapasztalatai. Arra is figyelj, hogy ami a havernak, vagy esetleg a 70 éves szomszéd bácsinak jó, az nem biztos, hogy neked is jó!
Saját szempontjaidat vedd mindig figyelembe. Például:
- tuningolható a motor, szeretnéd később alakítgatni, milyen alkatrészt cserélnél rajta szívesen?
- vagy inkább alacsony fogyasztású legyen, nem számít a teljesítmény?
- kényelmes, lágy futóművel robogóznál?
- nagytestű robogóra, vagy inkább könnyen tárolható kicsire van szükséged? (helyed)
- milyen alkatrészek kaphatóak hozzá? (kapható-e egyáltalán alkatrész, mert sajnos így is árulnak új robogót!)
- új vagy használt gépet szeretnél inkább?
- a családban használja majd esetleg más is?
- "munkába járó" mindennapi használati eszköz lesz, vagy csak ritkábban használod?
- mennyi időre tervezed a gép használatát, egy nyárra, esetleg több évre?
- mennyit tudsz(akarsz) a karbantartási munkából magadra vállalni?
Szerencsés esetben meg tudsz határozni 1 vagy 2 (de max 3 tipust), ami neked megfelelő.
Hol és hogyan érdemes keresni ?
Rengeteg újság, internetes oldal és kereskedő cég áll rendelkezésre, egyre növekvő használt motor kínálattal. Tehát erre a lépésre is érdemes időt és energiát szánni. Több tízezer forintos különbség is lehet, ha jól körülnézel.
Már az első érdeklődés alkalmával érdemes megkérdezni, hogy megvannak-e a robogó eredeti papirjai, szervízkönyve, volt-e nagyobb hibája, karambolos-e.
Kereskedésből vagy magánszemélytől? Új vagy használt?
A kereskedésekben lehet, hogy néhány ezer forinttal drágább ugyanaz az eladó motor, mint mondjuk a bazárban, de a legtöbb kereskedő( jó és korrekt kereskedő!) használt motorra is vállal garanciát.
Nem is beszélve a ma már könnyen elérhető hitellehetőségekről. Ha van némi induló tőkéd, akár 6-10 ezer forintos havi törlesztő részlettel már új motort is vásárolhatsz! Nem mindegy, hogy egy régi ócskavas ismétlődő javítására és alkatrészre költessz, vagy egy vadiúj, hibátlan motort törlesztesz!
- A kereskedők általában jól ismerik az egyes motorok tulajdonságait, segíthet az igényeid felmérésében, hogy tényleg megfelel-e neked a választott típus.
- Magánembertől viszont szuper alacsony áron is vásárolhatsz, ha esetleg nincs tisztában a robogó értékével.
- Használt motoroknál könnyen ki lehet fogni szép ruhába öltöztetett, de agyon nyúzott gépet.
Alaposan meg kell nézni, mit is veszel használtan. Inkább pár ezer forint egy alapos átvizsgálásra egy hozzáértőnek, mint motorfelújítás később sok tízezerért.
Ezzel szemben egy új motornál biztos lehetsz benne, hogy megfelelő állapotú motor gazdája lehetsz.
Azért ne feledkezzünk meg a selejtes minőségű árukról sem.
Elöször is: nem mind selejt ami távolkeleten készül! Tehát taiwani vagy koreai gyártású gép is készülhet megfelelő minőségben, jó alkatrészekből. Mert ugye, amint tudjátok az új Yamahák sem látták japánt még messziről sem.
Vissza kanyarodtunk az első ponthoz a kiválasztáshoz, ha ott körültekintően jártál el, akkor az új motor vásárlásakor nem érhet meglepetés.
Mit érdemes használt motor vásárlásakor tenni?
- ha van rá lehetőséged, vigyél magaddal valakit aki ért a robogóhoz és segít tárgyilagosan megítélni az adott motort
- hidegen, első indításnál is könnyen kell indulnia a motornak
- tegyél vele hosszabb utat, vizsgáld a futómű és a motor reagálásait különböző helyzetekben. (erőteljes fékezés, gázadás, hosszabb ideig alapjáraton járás stb)
- bemelegedés után is ugyanolyan könnyen kell indulnia
- mérd fel a fékek, a gumik állapotát, cseréjük akár 20-25 ezer forint is lehet
- a csillogó, új fényezés törött, vázhibás motort is rejthet, vagy precíz, igényes tulajdonost, akitől érdemes vásárolni
- piszkos, elhanyagolt kinézetű, leengedett kerekű, "lepattant" robogó tulaja valószínűleg a karbantartási munkákkal sem törődött sokat, nem érdemes belekezdeni a rendbehozatalba.
- működik minden, épek az alkatrészei? (fék, kmh óra, világítás, duda, index, önindító, sisaktartó zár stb...)
- az eladó nyugodt, megbízható kinézetű?
- megvan minden papír, szervizkönyv, kulcsok?
- sokéves használt motornál a kevés kilométer nem jó állapotra, hanem visszatekert órára utal. Persze itt is lehet kivétel....ritkán.
- bármilyen furcsa hangot hallasz a motor járása közben, az komoly hibára utal.
Az alkatresz-motorhoz.hu oldalon itt találtok egy ellenőrző listát tippekkel használt motor és robogó vásárláshoz.
Mindig nézz meg több robogót és soha ne vedd meg az első találkozáskor/látogatáskor.
Gondold át újra, és másnap már biztos leszel a dolgodban. Nem árt a robogó adait leellenőrizni, nehogy lopott legyen, mert akkor, se pénz, se robogó!
Megbízható kereskedő, megbízható motort nem akar rögtön és mindenáron rád tukmálni, mert tudja, hogy bármikor bárkinek el tudja és el is fogja adni. A második, harmadik látogatásodnál is ugyanolyan segítőkész és türelmes.
Néhány szó a papír dolgokról:
Magyarországon (jelenleg) a robogó eladásához elég egy adásvételi szerződés és a személyi igazolvány.
A későbbi problémák elkerülése végett, nézd meg az eladó személyijét mindenképpen.
A motor papírjai se ártanak, ha megvannak, minimum az adás-vételije amin megvette a jelenlegi tulaj.