Robogó kisokos

Robogó és motoros jogsi - mit mivel lehet vezetni?

Robogós és motoros jogosítványok

Mi az a B125 kategória?
Tényleg megszűnt az "A" korlátozott?
Milyen jogsi kell quad-hoz?

Útmutató a motoros jogosítvány kategóriákhoz.

Az elmúlt évek törvényhozási ámokfutása igazi káoszt teremtett a motorosok körében. Jöjjön előbb a legfrissebb, 2016-os hivatalos törvényi meghatározása a kategóriáknak, a teljesség igénye nélkül:

 

"A" Korlátlan kategória (24 éves kortól): Olyan motorkerékpár vezetésére jogosít, amely nem tartozik az "A1", "A2", "A" korlátozott kategóriába. Továbbá olyan motoros tricikli is vezethető, amely teljesítménye a 15 kW-ot meghaladja.

"A1" kategória (16 éves kortól): Legfeljebb 125 cm3-es, 11 kW teljesítményű motorkerékpár vezetésére jogosít, ahol a teljesítmény/tömeg aránya a 0.1 kW/kg-ot nem haladja meg, továbbá olyan motoros tricikli is vezethető vele, amelynek a teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg.

"A2" kategória (régi "A" korlátozott helyett, 18 éves kortól): Motorkerékpár vezetésére jogosít, legfeljebb 35 kW teljesítményig, de 0.2 kW/kg teljesítmény/tömeg arány értéket nem haladhatja meg, és amelyet nem kétszer akkora teljesítményű járműből alakítottak át. (értsd: Nem egy gyárilag fojtott, eredetileg 110 lóerős szörnyeteg.)

"AM" kategória (régi "M" helyett, 14 éves kortól):

  • kétkerekű segédmotoros kerékpár (L1e)
  • háromkerekű segédmotoros kerékpár (L2e)
  • könnyű négykerekű motorkerékpár (L6e)

vezetésére jogosít.

"B1" kategória (16 éves kortól): Négykerekű motorkerékpárok (quad) vezetésére jogosít (L7e), amelyek terheletlen tömege nem haladja meg a 400 kg-ot, (áruszállító jármű esetén az 550 kg-ot), elektromos járművek esetében az akkumulátor tömegét nem számítva, és amelynek legnagyobb hasznos teljesítménye nem haladja meg a 15 kW-ot.

Robogó és motor jogosítványok

Jól látható, összesen ötféle motoros jogosítvány létezik ma Magyarországon.

Rögtön az elején leszögeznénk, a tuningolt 70-es robogót törvény szerint még rendszámozva sem lehet "A1"-es jogsival vezetni, mert annak átalakítása törvénytelen, a nem E-jellel rendelkező alkatrészekből átalakított robogónak nincs típusengedélye. Azok, amik gyárilag pl. 80-90 köbcentisek (régi belpiacos Yamahák), azokat természetesen lehet rendszámozva "A1"-el vezetni.

Pár szó a B125-ről. Fontos tudni, hogy ez, mint kategória nem létezik, aki idézőjelben "B125"-re megy az valójában "A1"-es jogsit kap, melynek előfeltétele hogy rendelkezzünk "B" kategóriával. A B125 összesen 3 óra KRESZ elméletből, 1 óra rutinból és 2 óra forgalomban történő vezetésből áll, melyből az utolsó már a vizsga. Ez összesen 6 óra és két vizsgadíj. Aki már régebb óta motorozik kismotorral és érez magában annyi tehetséget és önbizalmat, hogy 2-3 óra alatt teljesen megismer egy olyan 125-ös motort, amit akkor vezet először, annak van esélye elsőre átmenni. Ez a néhány óra édeskevés, tehát aki nem motorozott még, de van "B" jogsija és szeretne B125-öt, annak szinte garantáltan plusz órákat kell vennie. Ez egy jó lehetőség azoknak, akik mögött már van némi motorozási rutin. Az egész történet ide s tova megoldható kb. 35.000 Ft-ból. Fontos még, hogy váltós motorral gyakoroljunk és vizsgázzunk, mert ha a vizsga napján alánk raknak egy 125-ös CVT váltós robogót, akkor a jogsi is csak automata váltósra lesz érvényes!

A már meglévő "A1" vagy "A2" jogosítványunkat kiterjesztetjük "A" korlátlanra, ha annak sikeres forgalmi vizsgájának napja legfeljebb 1 éve történt. Akinek az jár a fejében, hogy előbb-utóbb szeretne "nagyjogsit", annak is érdemes elgondolkodni a B125-ön, majd azt kiterjeszteni korlátlanra. Ha valaki elmúlt 24 éves és minden előzetes jogsi nélkül szeretne nagy "A"-t, annak mélyen a zsebébe kell nyúlnia mert 180-190 ezer Ft-ot is kidobhat, mire a kezébe kerül a jogosítvány, plusz órákról nem is beszélve. Az viszont, aki előbb B125-öt csinál, majd azt kiterjeszti, kb. 130 ezerből megúszhatja. Ez természetesen a jelentősen kevesebb kötelező óraszám miatt alakult így.

Érdemes megemlíteni még, hogy kis ötvenes quad-ot például vezethetünk az öt motoros jogsi bármelyikével, 50 köbcentinél nagyobbat viszont csak "B1"-el vagy "A" korlátlannal.

 

A magyar jogalkotás logikai zsákutcáját mi sem példázhatná jobban, mint a 2013. január 19-étől érvénybe lépett jogosítvány kiterjesztéses törvényhozatal. Gondoljunk csak bele, eddig úgy lehetett kategóriát lépni, ha a kis jogsinkat már legalább 2 éve megkaptuk. Ez logikus, hisz ennyi idő alatt azt a teljesítményt és motorméretet megszoktuk, magabiztosan és biztonságosan tudjuk ekkora már használni. Most pedig az kaphat nagy "A" kategóriát, aki még egy ÉVE SEM használja például a 125-ös CBR-jét. Lényegében a rendszer azokat bünteti, akik tapasztaltabb motorosok. A teljesen kifordított jogalkotás miatt kevesebb, mint egy év alatt egy 11 kW-os csettegőről felpattanhatunk egy 240 lóerős Kawasaki ZX10-R-re. Ez ha jobban belegondolunk, egy szezon sincs.

Ez a cikk 2016.04.22-én íródott, ha a jogszabály azóta megváltozott, ezt figyelembe kell venni.

Update: 2018 januárjában ugyanez vonatkozik a motoros jogosítványokra.