Robogó kisokos

Gumiabroncs kisokos, gumi információk

Gumiabroncs tudnivalók - robogó, motor

 Jelölések, tudnivalók, guminyomás, szerkezet, miden amit a motor gumiról érdemes tudni.

Gumiabroncs alapfogalmak:

  • Szerkezet: A gumiabroncs karkasz konstrukció fajtája. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.
  • Méret: Lásd Gumiabroncs oldalfalán található.
  • Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja.
  • Öv: Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedő övbetétekől van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.
  • Karkasz: A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt.
  • Futófelület: Mintával ellátott futófelület, amely biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
  • Mintaelem/mintaárok: Mintaelemek a futó gumiban (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
  • Oldalfal: A gumiabroncs oldalsó része
  • Peremhuzal-karika: A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
  • Tubeless (TL): Tömnlő nélkóli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
  • Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
  • TWI: Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
  • Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását vagy a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
  • Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és  nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.

 

A gumiabroncs oldalfalán található jelölések

  • A gumiabroncs gyártója (Gyártmány)
  • Mintázat jelölése
  • Gumiabroncs-szélesség mm-ben
  • Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban H/B)
  • Radiál gumi
  • Kerékpánt átmérő collban
  • Terhelési index (Li)
  • Sebesség index (Si)
  • Tömlő nélküli gumiabroncs
  • Gyártási idő (XX=hét, XX=év, utolsó két számjegy)
  • Kopásjelző (1,6 mm TWI)
  • Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
  • Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz

Mennyi az előírt levegőnyomás?

A jármű gyártója által megadott adatok (használati utasítás) vagy a karosszérián elhelyezett adattáblák (sisaktartó stb.) vagy a gumiabroncs gyártójának levegőnyomásra vonatkozó adatai.
Robogó esetén ez tipustól, testsúlytól függően: 1,5 - 2,5 bar is lehet.

 

Milyen előnyei vannak a megfelelően beállított levegőnyomásnak?
Mit biztosít a megfelelő levegőnyomás?

 

  • optimális felfekvési felület, megfelelő tapadás
  • rövidebb fékút
  • a vízenfutással szembeni nagyobb tartalék
  • jobb menettulajdonságok és kanyarstabilitás
  • alacsonyabb gördülési zaj
  • kisebb gördülési ellenállás és fogyasztás
  • kisebb alakváltozás és hőképződés
  • jobb utazási komfort

 

A gumiabroncs alacsony levegőnyomása balesetveszéllyel és anyagi kárral járhat
Minden vezető növelheti gumiabroncsainak üzembiztonságát és élettartamát a gumiabroncs levegőnyomásának betartásával.

 

A gumiabroncs nem megfelelő levegőnyomásának következményei:
A gumiabroncs élettartama és biztonsága alapvetően függ a megfelelő levegőnyomástól. Ezt az értéket a jármű és a gumiabroncs gyártója egyedileg határozza meg minden egyes típushoz. A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következményei nem csak a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt.

 

A gumiabroncsot az elégtelen belső levegőnyomás folyamatos túlterhelésnek teszi ki. A gumiabroncsban lévő különböző anyagok szilárdságának csökkenése miatt a gumiabroncs tönkremenetele előre programozott. A gumiabroncs ebből adódó rejtett hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni.

 

  • A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs-sérülések elkerülésének. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. (Nem üzemmeleg).
  • Az olyan gumiabroncsokban, amelyek már egy bizonyos távolságot lefutottak, a melegedés által nagyobb levegőnyomás jön létre, ami azonban a gumiabroncs lehűlésével azonnal lecsökken.
  • Ha a gumiabroncsból fogy a levegő, mindenképpen ajánlatos a levegővesztés okát szakemberrel ellenőriztetni.

 

Legalább kéthetente ellenőrizzd a gumi nyomását!

 

Figyelem:
  • A gumiabroncs nyomását alapvetően csak hideg gumiabroncsnál ellenőrizzd!
  • Soha nem engedj le levegőt meleg gumiabroncsból!
  • A levegő nyomásának az egy tengelyen lévő gumiabroncsokban azonosnak kell lennie (Quadok).
  • Hosszabb utaknál és/vagy a jármű teljes terhelésekor a teljes terhelési nyomásra kell a gumiabroncsot felfújni.

Robogó gumi