Jelölések, tudnivalók, guminyomás, szerkezet, miden amit a motor gumiról érdemes tudni.
Gumiabroncs alapfogalmak:
- Szerkezet: A gumiabroncs karkasz konstrukció fajtája. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.
-
Méret: Lásd Gumiabroncs oldalfalán található.
-
Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja.
-
Öv: Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedő övbetétekől van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.
-
Karkasz: A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt.
-
Futófelület: Mintával ellátott futófelület, amely biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
-
Mintaelem/mintaárok: Mintaelemek a futó gumiban (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
-
Oldalfal: A gumiabroncs oldalsó része
-
Peremhuzal-karika: A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
-
Tubeless (TL): Tömnlő nélkóli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
-
Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
-
TWI: Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
-
Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását vagy a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
-
Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.
A gumiabroncs oldalfalán található jelölések
- A gumiabroncs gyártója (Gyártmány)
- Mintázat jelölése
- Gumiabroncs-szélesség mm-ben
- Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban H/B)
- Radiál gumi
- Kerékpánt átmérő collban
- Terhelési index (Li)
- Sebesség index (Si)
- Tömlő nélküli gumiabroncs
- Gyártási idő (XX=hét, XX=év, utolsó két számjegy)
- Kopásjelző (1,6 mm TWI)
- Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
- Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz
Mennyi az előírt levegőnyomás?
A jármű gyártója által megadott adatok (használati utasítás) vagy a karosszérián elhelyezett adattáblák (sisaktartó stb.) vagy a gumiabroncs gyártójának levegőnyomásra vonatkozó adatai.
Robogó esetén ez tipustól, testsúlytól függően: 1,5 - 2,5 bar is lehet.
Milyen előnyei vannak a megfelelően beállított levegőnyomásnak?
Mit biztosít a megfelelő levegőnyomás?
- optimális felfekvési felület, megfelelő tapadás
- rövidebb fékút
- a vízenfutással szembeni nagyobb tartalék
- jobb menettulajdonságok és kanyarstabilitás
- alacsonyabb gördülési zaj
- kisebb gördülési ellenállás és fogyasztás
- kisebb alakváltozás és hőképződés
- jobb utazási komfort
A gumiabroncs alacsony levegőnyomása balesetveszéllyel és anyagi kárral járhat
Minden vezető növelheti gumiabroncsainak üzembiztonságát és élettartamát a gumiabroncs levegőnyomásának betartásával.
A gumiabroncs nem megfelelő levegőnyomásának következményei:
A gumiabroncs élettartama és biztonsága alapvetően függ a megfelelő levegőnyomástól. Ezt az értéket a jármű és a gumiabroncs gyártója egyedileg határozza meg minden egyes típushoz. A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következményei nem csak a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt.
A gumiabroncsot az elégtelen belső levegőnyomás folyamatos túlterhelésnek teszi ki. A gumiabroncsban lévő különböző anyagok szilárdságának csökkenése miatt a gumiabroncs tönkremenetele előre programozott. A gumiabroncs ebből adódó rejtett hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni.
- A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs-sérülések elkerülésének. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. (Nem üzemmeleg).
- Az olyan gumiabroncsokban, amelyek már egy bizonyos távolságot lefutottak, a melegedés által nagyobb levegőnyomás jön létre, ami azonban a gumiabroncs lehűlésével azonnal lecsökken.
- Ha a gumiabroncsból fogy a levegő, mindenképpen ajánlatos a levegővesztés okát szakemberrel ellenőriztetni.
Legalább kéthetente ellenőrizzd a gumi nyomását!
Figyelem:
- A gumiabroncs nyomását alapvetően csak hideg gumiabroncsnál ellenőrizzd!
- Soha nem engedj le levegőt meleg gumiabroncsból!
- A levegő nyomásának az egy tengelyen lévő gumiabroncsokban azonosnak kell lennie (Quadok).
- Hosszabb utaknál és/vagy a jármű teljes terhelésekor a teljes terhelési nyomásra kell a gumiabroncsot felfújni.