Robogó kisokos

Piaggio robogó motor felépítése, fajtái

Piaggio robogó blokk, motor - fajtái, felépítés

Ebben a részben az olasz Piaggio-Gilera robogókkal ismerkedünk meg.

Robogó vásárlás, tuningolás előtt nem árt tisztában lenni azzal, hogy mit is rejt a segédmotor belseje, milyen alkatrész kapható hozzá.

Tehát: ki gyártotta, mennyire bevált konstrukció, van-e hozzá tuning alkatrész, jól tuningolható-e? Tuningolható egyáltalán? Az alkatrész válogatást, vásárlást is megkönnyíti, ha tisztában vagyunk vele, mit is keresünk, hol kell keresni, mivel váltható ki.

A Piaggio motor

A másik nagy ismert és elismert gyártó a Minarelli mellett a Piaggio-Gilera gyár.
Ilyen motort találunk az összes Piaggio, Gilera, Vespa modellben, a 2003 07. hó utáni gyártású Aprilia SR és Piaggio Pure Jetrobogókban, valamint a Derbi gyár is csatlakozott a konszernhez, így 2004 óta ezek is eredeti Piaggio blokkal készülnek.

piaggio robogók blokkja, felépítés


Négy fejlesztési lépcsőt különböztetünk meg ezeknél a motoroknál:

I. széria: 91-94-ig készült, hosszú és rövid blokkal is, 17*13,5-ös méretű röpsúlyokkal.

II. széria: Átdolgozott variáció, elöszőr került a TPH/NRG modellekbe 16*13-as görgő, valamint új fajta kuplungharanggal és kuplunggal gyártották.

III széria: Stalker és Runner modellek megjelenésével újabb változtatások a motorban és a varióban is. (19*15,5 röpsúly).

A hátsó variátor tárcsát megnövelték, a kuplung és a kuplungharang maradt. Kisebb változtatások voltak még a variátor oldaldeknin és a variótárcsán.

IV. széria: A legmodernebb variációt Hyper2 néven is ismerhetjük, 2000 óta készül, jelentős fejlődésekkel az előzőekhez képest:

Szériatartozék lett a katalizátor és a hozzátartozó frisslevegő-szelep, ami a jobb katalizációt segíti, így környezetkímélőbb.
Minden motor gyárilag (!!!) 17.5-es karburátorral készül.
Kisebb változtatások a hajtásnál is voltak.

V. széria: 2003 óta gyártják a Hyper2 motorok injektoros variációját is. A befecskendezős motor neve: Pure Jet.
Alacsony fogyasztás mellett nagyon jó teljesítményt nyújt. (a tuningja nem túl meggyőző, sok buktatót rejt)


Piaggio típusok:

A1 Léghűtéses, hosszú blokk, 1. széria, 1991-1994 (Free)
A2 Léghűtéses, rövid blokk, 1. széria, 1991-1994 (Zip, Sfera)
A3 Vízhűtéses, rövid blokk, 1. széria, 1991-1994 (Quartz)

B1 Léghűtéses, hosszú blokk, 2. széria, 1995-től (TPH, TPH-X, Storm)
B2 Léghűtéses, rövid blokk, 2. széria, 1995-től (Sfera RST, Zip Fast Rider)
B3 Vízhűtéses, rövid blokk, 2. széria, 1995-től (Zip SP)
B4 Vízhűtéses, hosszú blokk, 2. széria, 1995-től 1998-ig (NRG,NTT)

C1 Léghűtéses, hosszú blokk, 3. széria, 1998-tól (Stalker, NRG Extreme AC)
C4 Vízhűtéses, hosszú blokk, 3. széria, 1998-tól ('98-ig (NRGmc2 DD,NRG Extreme LC, Runner)

D1 Léghűtéses, hosszú blokk, 4. széria, 2000-től (NRG mc3 AC)
D2 Léghűtéses, rövid blokk, 4. széria, 2000-től (Vespa ET2, ZipII Cat)
D3 Vízhűtéses, rövid blokk, 4. széria, 2000-től (Zip SP 2000)
D4 Vízhűtéses, hosszú blokk, 4. széria, 2000-től (NRGmc3 LC, DNA)

E1 Vizhűtéses, hosszú blokk, 5. széria, 2003-tól Pure Jet/injektoros motor (Runner)


Hűtés jelőlése (katalógusokban, leírásokban):

LC - Liquid Cooled = folyadékhűtés
AC - Air Cooled = léghűtés

Csapszegméret: 12 mm