Yuasa - Alapvető tudnivalók az akkuról
Yuasa akkumulátor teljes ismertető képekkel itt.(pdf)
Hagyományos és YuMicron típusú akkumulátorok üzembe helyezése:
Minden Yuasa akkumulátoron található egy vörös tömítőfedél, melynek eltávolítása után mindenképpen üzembe kell helyezni az akkumulátort. Figyelem: a tömítőfedelet ne ragassza vissza, ha már egyszer eltávolította!
- Tegye az akkumulátort síkfelületre és töltse föl elektrolit oldattal, ne használjon vizet, vagy más folyadékot az aktiváláshoz. Az elektrolit oldatot 15°C és 30°C között töltse az ”UPPER LEVEL” felirat fölött lévő szintjelző csíkig. Soha ne a járművön végezze ezt a műveletet, a kicseppenő elektrolit károsodást okozhat.
- Hagyja állni az akkumulátort legalább 30 percig! Ha a fél óra végére csökkenne az elektrolit szintje, pótolja azt a 2. pontban leírt szintig. Ezután már csak ioncserélt vízzel kell pótolni az elveszett folyadék mennyiségét, ha szükséges.
- Csakis tökéletesen feltöltött akkumulátort helyezzen járművébe! Ha szükséges töltse az akkumulátort beszerelés előtt 3-5 órát.
- Amint a töltést befejezte azonnal csavarja vissza a zárókupakokat. Ne húzza túl a kupakokat, elég kézzel megszorítani!
- Törölje le az akkumulátort a rácsöpögött elektrolittól, és szerelje a járműbe. Ügyeljen a helyes polaritásra!
1. rész: Akkumulátor alapok, és biztonság
Pontosan hogyan működik egy akkumulátor?
A savas akkumulátorokat járművek szünetmentes energiaellátására használják. Akkor is szükség van energiaellátásra, ha éppen a jármű motorja nem jár, így a
generátor nem termel áramot. Ekkor az energiaellátás akkumulátorról történik. Röviden szólva az akkumulátor olyan eszköz, mely kémiai energiát alakít át
elektromos energiává.
- Mindegyik cella kb. 2 volt feszültséget termel, 3 cella szükséges egy 6 voltos, 6 cella egy 12 voltos akkumulátorhoz. Mindegyik cellában több pozitív és negatív töltésű ólom lemez van, melyek elkülönülnek egymástól, a lemezek között lévő szeparátornak köszönhetően.
- A kémiai reakció a lemezek és az elektrolit oldat között elektromos töltést állít elő.
Akkumulátor biztonsági intézkedések:
- Dohányzás és nyílt láng használata az akkumulátorok környékén szigorúan tilos! Gyújtógyertyát se helyezzünk az akkumulátor közelébe, mert az hidrogént és oxigént termel, melyek szúrólángot kapva robbanhatnak!
- Hagyományos akkumulátorok utántöltésénél mindig csavarja ki az összes zárókupakot és fokozottan ügyeljen arra, hogy ilyenkor az akkumulátorban és a helyiségben ahol a töltést végzi, robbanásveszélyes gázok keletkeznek. Gondoskodjon a megfelelő szellőztetésről!
- Ha az akkumulátor a töltés végére fölmelegszik, hagyja kihűlni, mielőtt újra használatba veszi! A túl forró akkumulátor robbanásveszélyes!
- Soha ne helyezze vissza a vörös tömítő fedelet (matricát), ha már egyszer eltávolította! A bennrekedt gázok robbanásveszélyesek lehetnek. Győződjön meg arról is hasonló okokból, hogy az akkumulátor szellőzőcsöve nincs-e eltömődve.
- Megfelelően csatlakoztassa a töltőt: pozitívot a pozitívra, negatívot a negatívra! Kapcsolja ki a töltőt, vagy húzza ki a hálózati tápellátásból, és csak az után szedje le az akkumulátor pólusairól a töltő vezetékeit- így könnyen elkerülheti, hogy szikrázzanak.
- Mindig viseljen megfelelő védőfelszerelést, ha akkumulátorokkal dolgozik. (szemüveg, kesztyű, védőruha)
- Ha a sav kicsöppen, azonnal törölje le vízzel, illetve semlegesítheti szódabikarbónával!
- Mindig a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékkal töltse fel az akkumulátort!
- Ha a maró anyag szembe, szájba, vagy bőrre kerül, azonnal intézkedjen!
2. rész: Az akkumulátor kiválasztása:
A megfelelő akkumulátor kiválasztása meglehetősen fontos, legyen bármilyen járművünk. A legegyszerűbb módszer, ha megnézzük, milyen típust ajánl a jármű szervízkönyve. Ha erre nincs lehetőségünk, még mindig tájékozódhatunk a benne lévő akkumulátor adatairól, s ezen adatok alapján végezzük el a cserét. Ha erre
sincs módunk, érdemes fellapozni a Yuasa akkumulátor termékkatalógust, ahol márka, típus, évjárat és hengerűrtartalom alapján biztos ki tudjuk választani melyik lesz a megfelelő áramforrás.
Akkumulátor csatlakozóvégek:
Az akkumulátor csatlakozóvégek típusonként meglehetősen különbözhetnek egymástól. Különböző járműtípusok különféle felhasználási követelményeket támasztanak, és különböző helyeken különböző csatlakozóvégek és rögzítési pontok válnak szükségessé. Ha egyedi felhasználásra van szükségünk, a Yuasa katalógusban lévő csatlakozóvégek táblázatából biztosan megtaláljuk a megfelelőt.
3. rész: Vizsgálat, teszt, töltés
Mi történik, ha az akkumulátor lemerül?
E kérdés megválaszolásához újra az akkumulátor belsejében lezajló folyamatokat kell szemügyre venni. Mint tudjuk, az akkumulátorban a pici ólom lemezek pozitív és negatív töltésűek. A szulfát-sav oldat hatására az elektronok áramlása megindul, az akkumulátorban töltés alakul ki, melyet a sav oldat tart meg. Bizonyos idő elteltével viszont más kémiai reakciók is megindulnak: az elektrolit oldat, mely hidrogént, szulfátot, és oxigént tartalmaz, megválik a szulfátjától és némi oxigénjétől, az oldat fokozatosan vízzé alakul, a lemezekre ólom szulfid réteg ül ki, ez az úgynevezett szulfátosodás, mely meggátolja a lemezek közötti szabad elektronáramlást, így lassan használhatatlanná téve az akkumulátort. Természetesen mennél többet van az akkumulátor használatban, mennél több töltést kap, ez a folyamat annál később veszi kezdetét. Egy teljesen elszulfátosodott akkumulátor újratöltése és használatba vétele nagyon nehéz, vagy úgy szólván lehetetlen.
Ez történik töltés közben:
Az elektromos töltés visszafelé áramlik, az ólom szulfidból a szulfátok visszakerülnek az
elektrolit oldatba, hogy az egész folyamat újra kezdetét vehesse. Az éppen töltődő
akkumulátorban buborékokat vehetünk észre, ilyenkor gáz fejlődik.
Az önkisülés:
Az akkumulátoroknak természetes hajlamuk van az önkisülésre több dolog miatt is: magas hőmérséklet, túl rövid töltési idő, stb... Az önkisülés folyamatos egy akkumulátorban, sokak által ismert tény, hogy agy akkumulátor sokkal gyengébb, ha csak áll, s nincs használatban. Az, hogy az önkisülés folyamata milyen mértékű és mennyire előrehaladott, általában akkumulátortípus függő. Az ólom-kálcium akkumulátorok, mint a Yuasa CX, YT, YTX, YIX sokkal lassabban merülnek, mint a hagyományos társaik. Szobahőmérsékleten az ólom-kálcium akkumulátorok 1/300 volt/nap önkisüléssel tovább bírják, mint a hagyományos akkumulátorok, melyeknél ez az érték 1/100 volt/nap.
Az új akkumulátor feltöltése:
Az egyik legfontosabb dolog az új akkumulátorok üzembe helyezésével kapcsolatban,
melyet rendszerint sok felhasználó elfelejt, a töltés! Az újonnan kicsomagolt és elektrolit
oldattal feltöltött akkumulátor kb. 80%-os teljesítményű. A maximális kapacitás
kihasználásához érdemes az akkumulátort 100%-osra feltölteni az első használatba vétel
előtt, növelve ezzel az akkumulátor élettartamát, fokozva teljesítményét.
4. rész: Karbantartás és tárolás
Alapjában véve az akkumulátorok nem igényelnek nagy törődést, ám ha ezt a minimális időszakos karbantartást nem kapják meg, könnyen tönkremennek.
Milyen időközönként érdemes karbantartást végezni az akkumulátoron? Merül fel a kérdés. Ha használatban van, akkor havonta érdemes egy gyors ellenőrzést végezni, ami kiterjedhet a következő részterületekre: ellenőrizni az elektrolit oldat szintjét, az akkumulátor tetejét megtisztítani az esetlegesen rákerült szennyeződésektől, ellenőrizni az elektromos csatlakozásokat, nincs-e esetleg valahol egy saru lelazulva, megtisztítani a csatlakozóvégeket, ha szükséges, és végül meggyőződni arról, hogy a szellőzőcső nincs-e eldugulva. Ezt követően érdemes ellenőrizni az akkumulátor töltöttségi állapotát egy voltmérő berendezés segítségével, és ha szükséges, 100%-osan feltölteni.
5. rész: Gondozásmentes (AGM) akkumulátorok
A Yuasa YT, YTX és YIX típusú akkumulátorai gondozásmentes kivitelben készülnek, melyek karbantartása pár pontban eltér a hagyományos
akkumulátorokétól. Ezek az akkumulátorok nem igényelnek folyamatos vizsgálatot és utántöltést, csakis kizárólag időszakos töltést. Az új gondozásmentes akkumulátor üzembe helyezése is eltérhet hagyományos társaikétól, minden esetben érdemes végigolvasni a gyártó által kiadott karbantartási és kezelési útmutatót.
A gondozásmentes akkumulátorokat legfőképpen olyan járművekben alkalmazzák, ahol elhúzódhat a téli leállás ideje, avagy nincs lehetőség arra, hogy az akkumulátort folyamatosan vizsgáljuk, ellenőrizzük. Rendszerint önjáró fűnyírókban, vízi járművekben, egyes motorkerékpárokban.
- Csak időszakos töltést igényelnek
- Csak egyszer, az üzembe helyezésnél kell feltölteni elektrolit oldattal
- Az egyszerű töltőedénynek köszönhetően a pontos mennyiségű oldat tölthető be
- A biztonsági fedél maximálisan megakadályozza a szivárgást
A Yuasa akkumulátorok tárolása:
Ha a jármű, amiben az akkumulátor található huzamosabb ideig nincs használatban, mindenképpen csatlakoztassuk le az elektromos csatlakozóvégeket a pólusokról!
Ez megakadályozza az esetleges szivárgást az akkumulátorból. Ebben a ciklusban érdemes az akkumulátort kiszerelni a járműből, és félretenni olyan helyen, ahol tárolása nem okoz gondot. Kéthetente kell ilyenkor ellenőrizni az akkumulátort egy voltmérő segítségével, és ha szükséges, rátölteni.
A legtöbb robogó és motor akkumulátor a téli tárolás időszaka alatt megy tönkre, és a felhasználó csak tavasszal szembesül a ténnyel, hogy járművének új akkumulátorra van szüksége, az elhanyagolt téli karbantartási teendők miatt. Ha feledékenyek vagyunk, írjuk fel a naptárba, mikor végeztük a téliesítést, s jelöljük be az időszakos ellenőrzés időpontjait is! Ne feledjük, hogy a szulfátosodás kialakulásának két leggyakoribb oka az alacsony elektrolit oldat szint, illetve a folyamatos kisülés (nem töltés). Mindig ügyeljünk az oldat megfelelő szintjére, és csak 100%-osan feltöltött akkumulátort helyezzünk parkoló pályára!
Forrás: Yuasa
Fordítás: Kosztán Csaba
Ha robogó, vagy motor akkut szeretnél vásárolni, esetleg töltőt, itt találod meg.