Robogó tuning tippek és trükkök

Kymco Super9 átépítése vízhűtésre

 

A tuning egy Malossi sporthenger illetve egy Tecnigas RS70 kipufogó párosítás és a konfiguráció egy Malossi Dell'Orto PHBG 19 karburátorral táplálva.


Ami a robogót különlegessé teszi az az egyedi kialakítású vízhűtő rendszer melynek elemei:
Egy Aprilia SR 50 hűtő illetve egy Bosch vízpumpa, valamint egy Stage6 fordulatszámmérő amely vízhőfokmérő is egyben. A motort kis hazánkban csak léghűtéses formában forgalmazzák, de létezik belőle vízhűtéses és fődarabokat be lehet szerezni hozzá itthon is.

A motor 2 éves, jelenleg 11000 km van benne, 0 kilométeresen vette a tulajdonosa Takács András. Az átépítése mellett azért döntött, mert a régi hengere elégtelen karburáció miatt többször is megragadt, illetve a motor gyári főtengelye tönkrement. A motort 100-150 km-es túrázásra is használja, nem csak városban cirkál vele, ezért érdemesebb a vízhűtés, mert nem melegszik így olyan könnyen túl.

A teljes átalakítás 6 nap alatt zajlott le késő estébe nyúló szerelésekkel. Mivel András is dolgozik napi 8 órában ezért csak a szabadidejében tudta a motort építeni. Volt, hogy hajnali kettőkor fejezték be a munkát a barátjával, Győri Attilával, aki nagyon sokat segített a motor építésében. Az építés számos nehézséget okozott, mert számtalan apró felfogató alkatrészt nekik kellett legyártani. A motor elektromos rendszerét is módosították a vízpumpa miatt.

Az építőknek viszonylag könnyű dolguk volt, mert a motor alvázát és idomzatát a taiwani gyártó a vízhűtéses változathoz tervezte, és nem készített külön alvázat a levegőshöz. A hűtőnek és a csöveknek, még ha szűkösen is, de megvan a motoron a helye. A hűtőt már az idomszett leszerelése után lehetett látni, hogy nagyjából hova fog kerülni!

A blokk kiszerelése és szétszedése egy éjszakát vett igénybe. 2 bakkal kellett alátámasztani az alvázat, kikötni a kormányt a szerelő asztalhoz, és kivenni két csavart. Utána a bowdeneket és az elektromos vezetékeket kellett lekötni és ki is jött a blokk a helyéről.

A blokkot teljesen szét kellett szedni, mert nemcsak főtengely lett cserélve, hanem végáttétel is. Egy Stage6 áttétel került bele. Ennél a blokknál a végáttétel cseréhez szét kell bontani a hátsó végáttételházat amely a dekni alatt van csavarozva, viszont a blokk külső oldala válik le a kerék felől.

A motorblokk összerakása teljesen szokványos módon történt, ahogy szét lett szedve. Semmi rendkívüli nem volt vele kapcsolatban. Gyári Honda Dio szimmering szett jó a motorhoz illetve SKF főtengelycsapágyakat kapott a blokk. A vízhűtéses henger felszerelése sem okozott nehézséget, mert gond nélkül passzolt a levegős helyére. A blokk összeállítása után véget ért a könnyű munka.

A karburátoron amit rendeltek hozzá, nem volt olajcsatlakozó, ezért annak is meg kellett találni a módját, hogy a külön olajzás működjön, mert a keverékolajzásra áttérni egy túrázásra és hosszú távokra épített motornál nem szerencsés, mert a csomagok mellé ott kell lennie az olajnak is mindig ami viszont plusz súly és plusz hely az amúgy se valami tág csomagtérben. Győri Attila ötlete nyomán, melyben az építőket Egü is megerősítette a fém szívócsonkba fúrták be az olajcsatlakozót, és oda kötötték rá az olajpumpát.

Az olajzás átkötése sikeres volt, és a pumpa azóta is hibátlanul működik.

A hengerhez nem járt se termosztát, se vízcső csonk a hengerfejre, ezért gyártani kellett egy csonkot. Termosztát nem volt szükséges, mert elektromos vízpumpát kapott a motor, amit kézzel lehet kapcsolgatni, ezért az üzemi hőfok könnyen elérhető. A csonkot egy 90 fokban meghajlított csőből és egy vaslemezből készítették el CO hegesztő segítségével. Ide a csonkba került egy szűkítés arra az esetre, ha a vízpumpa túl gyorsan keringetné a vizet, és a hőfok nagyon alacsony lenne.

A hűtő felfogatásához is kellett gyártani lemezeket, amiket a vázon elhelyezett fülekre fogattak csavarral. 3 darab, alább a képen látható lemez fogja a hűtőt, amely be van szorítva az idomtartó alváznyúlvány alá.

A hűtő elé lett az idomba 2db, 8cm átmérőjű 12 voltos ventilátor is szerelve a melegebb napokra, illetve ha a városba kell araszolni, hogy ne forralja a motor fel a vizet. Ezeket a ventilátorokat szintén egy kapcsolóval lehet működtetni, amely a gyújtáskapcsoló mellett kapott helyet.

Ide került még a vízpumpa működéséhez szükséges kapcsoló, illetve amit a Tulajdonos nagyon hiányolt a motorról,
a vészvillogó (négyes index) kapcsolója.

Az összerakás nem volt zökkenőmentes, mert kiderült a kiegyenlítő tartály nem fér el az idomok mögött, ezért egy dísz takaróidomot levettek ideiglenesen és ott van a kiegyenlítő tartály. Az S6 műszer bekötésével is volt probléma, mert a vízhőfok szonda vezetékébe bele kellett toldani, hogy elérjen a helyére. A toldás nem okozott problémát, mert lemérték a műszer pontosságát az eredeti és a toldott kábellel is, és nincs eltérés az értékek között. A hengerfejbe egyébként a Minarelli adapter volt a megfelelő. A vízpumpa elhelyezése is gondot okozott. Végül a kerék mögé került az idomokon belülre. Ott volt annyi üres hely, hogy elférjen. A pumpát semmi nem tartja, egyedül a vízcsövek tartják a helyén kicsit a levegőben, hogy a vezetéke ne sérüljön. A vízpumpát közvetlen az akksiról táplálja két vastag vezeték, hogy elég áramot kapjon a működéséhez.

A motorteret az összerakás során sikerült olyan rendezetté tenni amilyen volt a szétszedés előtt! Sehol egy kóbor vezeték sehol egy felesleges cső.
A vízhőfokmérő a műszerfalra került jól látható helyre, hogy ha baj van tájékoztassa a pilótát időben. A jelzési értéket 95 fokra állították. Itt még van idő megállni és hagyni, hogy a motor lehűljön.

A kész motoron egyedül egyetlen jel mutatja, hogy vízhűtéses, az pedig a kormány alatt megbújó kiegyenlítő tartály! Ez is célja volt a készítőknek, hogy a változást kívülről avatatlan szem ne vegye észre. Az idomok könnyen a helyükre mentek, mert azokban is ki van alakítva az összes rés a vízcsöveknek.

A teljes munka 6 napot vett igénybe, de több hetes előkészület utánajárás és tanulás előzte meg a készítők részéről, akik most csináltak ilyet először. Azt hiszem, megérdemlik az elismerést, egyedit alkottak az egész országban, de a saját megyéjükben biztosan!

Szerző, kivitelező: Takács András (Takygyerek)