Robogó tuning tippek és trükkök

Egyedi, saját készítésű CNC-s varió teszt

Egyedi, saját készítésű CNC-s varió teszt

Megkereste cégünket egy aktív fórumozó, aki saját, egyedi variátort készített a robogójába.

Kérdésünkre, hogy miért volt szükség erre az egyedi variátorra a következőket válaszolta:

„Véleményem szerint a piacon megtalálható variátorok nem aknázzák ki teljes egészében a robogókban rejlő maximumot. Szeretnék egy olyan variováltót elkészíteni, ami egy alaprobogó esetében is többletgyorsulást, végsebességet és teljesítmény átvitelt tesz lehetővé. A neves gyártók a 100mm-es variátor átmérő esetén már olyan variókat készítenek, ahol a minarelli blokkok esetén le kell mondani az önindítás lehetőségéről. A nagyobb varió miatt már nem férnek el az önindításhoz szükséges áthajtó fogaskerekek és a szabadonfutó sem. A saját, egyedi variátorom esetében megmaradhat az önindító és a 100mm-es átmérő is rendelkezésre áll.”

Kérésére az egyik neves gyártó variójával vetettük össze teljesítményét mérőpadon. A mérések eredményei alább láthatóak.

A teszt alanya egy 50 cm3-es Yamaha Jog 3YJ volt, motorfelújítás után, új henger+új dugattyú. A robogón gyári kipufogó és gyári 105mm-es 2 pofás kuplung van.

Felhasznált alkatrészek:

  • Új Stage6 ékszíj
  • Új Stage6 Sport Pro variátorszett
  • Új Stage6 CNC külső tárcsa
  • Görgők 5g-tól 8,4-ig
  • Saját fejlesztésű CNC varió + a hozzá készített szintén CNC-s külső tárcsa

 Stage6 Sport Pro variátor tulajdonságai:

  • 95mm-es átmérő
  • CNC technológiával készült
  • 16x13-as görgő pályák
  • Egyedi, tapadást elősegítő bevonat a varió és a külső tárcsa esetében is
  • Önindítás lehetősége megmarad
  • A szetthez kapott csapszeg, ill. nyomólap

Az egyedileg elkészített varió tulajdonságai:

  • CNC technológiával készült
  • 100mm-es átmérő
  • 16x13-as görgő pályák
  • Nikkelezett és krómozott külső a maximális tartósságért
  • Külső hűtőbordák a varió testen
  • Szinter bronz önkenő persely
  • Használatakor a 100mm-es átmérő ellenére is megmaradhat az önindítás lehetősége
  • Sajnos a nyomólapot és a varió csapszeget egy-egy neves gyártótól vette kölcsön a készítő, mert jelenleg nincsen hozzá saját készítésű. Ezek készítése folyamatban van.

A variátorok beszerelése után elsődlegesen a megfelelő görgősúly megtalálása volt a cél. Az egyedi varió esetében az 5,25 gramm bizonyult a legmegfelelőbbnek, míg az S6 esetében alulgörgőzöttség mutatkozott. Ez a teljesítmény mérés és a menetpróba során is bebizonyosodott.

Mért teljesítmények:
Egyedi varió: 3,7 LE; S6 varió: 2,9 LE

Eygedi robogó variátor teszt


Ezek után került a Stage6 varióba 8,4 grammos görgő, amivel jóval használhatóbb lett. Véleményünk szerint 7,5 gramm körül lett volna a megfelelő, de ilyen tömegű görgő sajnos nem állt rendelkezésünkre. A diagramon jól látható, hogy a Stage6 varió a túl nehéz görgő miatt nem produkálta a szép íves teljesítmény görbét.

Így az optimálishoz közelebbi tömegű görgő berakása után a teljesítmények a következőek:
Egyedi varió: 3,7 LE; S6 varió: 4,2 LE


Mindkét teljesítménymérés diagramján megfigyelhető, hogy bizony az egyedi varió krómozott - nikkelezett felülete is kiváló szíjtapadást és tökéletes váltást eredményez. A Stage6 varió tesztekben megfigyelhető egyenletes váltást ez az egyedi varió is tökéletesen teljesíti. 

Tesztünket a nagyobb átmérő miatt elérhető magasabb végsebesség vizsgálatával folytattuk. A képeken a szíj kifutásából adódóan jól látható az 5mm-es átmérő különbség. Sajnos azonban hiába a nagyobb átmérő, ha az ékszíj adott hossza miatt nem tud jobban kifutni, sőt egy hosszabb ékszíj sem oldaná meg a problémát a gyári hátsó szíjtárcsa miatt.

Yamaha Jog robogón teljesítmény mérés, variátor teszt

Sajnos a végsebesség terén sem lehetett kimutatni számottevő eltérést. Viszont mint utólag megtudtuk, a variátor tervezésekor 17,5 mm-es szíj szélességhez készültek a méretek. Talán ennek is köszönhető, hogy a két végsebesség közel azonos. Így tehát ahhoz, hogy ezt a variót használhassuk, szükségünk lesz egy 17,5 mm széles ékszíjra, ami valljuk be, pl. egy Minarelli blokkos robogónál nem túl gyakori.

A mérések és a menetpróbák után nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy ennek az egyedi variónak nem az általunk megteremtett körülmények voltak a legideálisabbak. A variátor igazi adottságait egy minimum közepesen tuningolt robogó esetében lehetne vizsgálni, amiben egy Stage6 Oversize vagy egy Malossi MHR Overrange szett van.

Az viszont mindenképpen elismerésre méltó, hogy vannak még olyan műszaki vénával és óriási akaraterővel megáldott robogósok, akik időt és energiát nem kímélve valósítják meg elképzeléseiket és az egyre növekvő tuningalkatrész kínálat ellenére is kitartanak saját fejlesztéseik mellett.

Gratulálunk a varió elkészítéséhez és a további fejlesztésekhez is sok kitartást kívánunk!