Robogó tuning tippek és trükkök

A robogó variátor működése, hangolása

2018.03.04 08:44

Robogó variátor működése, beállítása, hangolás

Mi is az a varió, variátor, CVT váltó? Hogyan működik?

Hogyan hangolható, állítható?

A robogóknál használt variátor felépítése, működési elve.

A varió beállításánál nem beszélhetünk igazából tuningról, vagy teljesítménynövelésről. A teljesítményt a kipufogó és maga a motoradja.

Ebből kifolyólag nem itt kezdjük a tuningot, ez már egy sokadik lépés a folyamatban. A hajtásnál tehát nincs mit növeljünk, "tuningoljunk", egyszerűen optimálisan kell beállítani, hogy azon a fordulatszám tartományon dolgozzon, ahol a motor a legnagyobb teljesítményt képes leadni.

Ez nem is olyan egyszerű feladat, mint amilyennek elsőre látszik. A kulcsszó az optimális, tehát nem biztos, hogy a legkönnyebb görgő a legerősebb rugóval adja a megfelelő áttételezést.

Robogó varió, variátor - első

Első varió:

A variátor feladata az, mint a bicikli váltójának. Azzal a különbséggel, hogy itt nem fokozatonként történik a váltás, hanem fokozatmentesen, az első és a hátsó variátor segítségével.

Ez az egész lényegében úgy működik mint a kuplung, itt is a centrifugális erőt használjuk ki az első variátornál (görgős megoldás).

A belsejében lévő röpsúlyok (variátorgörgők), a fordulatszámtól függően kifelé vándorolnak a számukra bemart pályákon, elmozdítva így a variátort kifelé, ami által változik az ékszíjáttétel. Egy jól beállított variátornak mindig a motor legnagyobb teljesítményéhez tartozó fordulatszámon kell váltani (ékszíjáttétel váltás).

Itt is érdemes működő állapotban megfigyelni a folyamatot. (dekni nélkül, középsztenderen, és az ujjak távollétében  smiley)

Az ékszíj:

 

Robogó ékszíj, a variátor fontos része

Fontos alkatrész a hajtásban maga a szíj is. Az elkopott, elhasználódott ékszíj teljesítményvesztéshez vezet.

Ha ránézésre épnek is tűnik, lehet, hogy már nem megfelelő. Legkönnyebben egy tolómérővel lehet ellenőrizni, ha több mint 10-15%-os a kopás, a gyári szíj szélességéhez képest, akkor csere javasolt. A tartósságuk miatt, jobban használhatók a kevlár erősítésű szíjak. (Pl.: Malossi, Stage 6, Gates, Dayco, Polini).


Sokan, sajnálatos módon a szakadásig használják az ékszíjat, mondván, ”még megy vele a motor, minek cseréljem ki?”. Nos, amellett hogy akár 20kmh-val alacsonyabb ezáltal a végsebességünk, szíj szakadás esetén ”elránthatja” a főtengelyt is, azaz elgörbítheti a főtengely hajtásoldali végét, melynek mértéke akár 2-3mm-es ütés is lehet a végén mérve. Ez egy átlagos robogó 8000-es fordulatánál óriási rezonanciát okozna, a tulajdonos pedig a 4000 forintos ékszíjon spórolva cseréltetheti a komplett főtengelyt. Ez a művelet munkadíjjal körülbelül 10db új ékszíj árának megfelelő. Nem biztos, hogy megéri ezen spórolni.

Görgők:

A görgőknél szintén figyelembe kell venni a kopást, az ellapolódott görgő nem képes pályáján megfelelően mozogni, gördülni, extrém esetben csak csúszik. Mind a hat darab görgőnek azonos súlyúnak kell lennie.

Semmilyen kenőanyagot, zsírt nem szabad használni, a görgők szárazon futnak. (kivételek a ritkán előforduló, zsíros variátorok: (Honda, Suzuki). Szintén kivétel az olyan görgő, amihez adnak speciális kenőanyagot, pl. Stage 6, de ebben az esetben is csak vékonyan, a kicentrifugálódást megakadályozva szabad kenőanyaggal ellátni a görgőt.

A tuning szettekben önkenő műanyag réteggel rendelkező görgők vannak. (Malossi, Top, DR Pulley). Ezeket onnan lehet felismerni, hogy kissé csúszós, teflonos tapintása van.


Hátsó variórész, vagy hátsó mozgó tárcsa:

Hátsó ékszíjtárcsának, vagy hátsó variónak is nevezik, a párja az első (görgős) variátornak. Kiegyenlíti az áttétel viszonyt, ha a variátoron (az elsőn) az ékszíj kifelé mozog, akkor a hátsón befelé.

A kontraszt vagy nyomórugó a megfelelő nyomást gyakorolja az ékszíjra (hátsó varióra), így megakadályozza, hogy ékszíjcsúszás lépjen fel. Minél extrémebben tuningolt egy motor, annál keskenyebb a hasznos fordulatszám tartomány, ezért a gyártók beállítható hátsó variókat is kínálnak (pl. Polini Speed Drive), több féle vezető pályával, változó meredekséggel, ezáltal jobban hangolható.


A varióváltó működési elve és beállítása:

Ahogy már írtuk, úgy kell beállítani a variátort, (áll: első variátor, görgők, hátsó váltó nyomórúgó és kuplung-ból) hogy a motor maximális teljesítményen kezdje el az áttétel váltását. Csak így érjük el a lehető legjobb gyorsulást.

A variomatik beállítása nagyrészt a helyes görgők megválasztásából áll. Ennél egy dolgot szem előtt kell tartani, méghozzá azt, hogy csak egy bizonyos súlyú görgőszett van ami jól is működik, nem 2 vagy 3, az ideális beállításhoz.

Ha a görgők túl nehezek, vagy túl könnyűek (itt már fél gramm is számít) akkor a motor teljesítményét nem optimálisan használjuk ki. Nehezebb görgök gyorsabban hamarabb mozdulnak el ezáltal hamarabb váltanak, és hamarabb érnek el egy hosszú áttételt, a könnyebb görgök lassabb mozgás által rövidebb áttételt érünk el. (az áttétel itt az ékszíj áttételére vonatkozik)

Egy túl könnyű görgőkkel ellátott variátort a motor maximális teljesítményhez tartozó fordulatszám felett dolgozik, a gyorsulás romlik. Képzeljétek el, hogy mindig az első, legkönnyebb sebességben mennétek biciklivel, agyon tekeritek magatokat viszont távolságot nem igazán tesztek meg!

Túl nehéz görgőzésnél a motor sosem éri el a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámot, folyamatosan váltja a fordulatokat és lassan felküzdi magát. Itt is jó példa a biciklis. (túl nehéz sebességgel hegynek felfelé).


Hogyan állítjuk be a variót, ha mondjuk nincs teljesítménymérő padunk a garázsban?!

Jó módszer, ha egy fordulatszámmérővel dolgoztok! (Tuningolásnál jó néhány dolog mérésére szükség lehet, nem árt mielőbb beszerezni motorhőfokmérőt, fordulatszámmérőt vagy egy multifunkcionális műszert.)

1. módszer:

Először nagyon nehéz görgőket kell rakni a variátorba (10-12 gramm). A motor az elején kegyetlenül fog küzdeni, majd amikor felküzdi magát az alacsony fordulatszám tartományból és elkezd gyorsulni, ezt a pontot (fordulatszám érték) meg kell jegyezni. Több tesztmenetet kell csinálni és feljegyezni a hasznos fordulatszámot, hogy milyen fordulatszámon megy a motor a legjobban.

Most ki kell cserélni a görgőket könnyebbekre és megint pár tesztkört tenni. A fordulatszámmérő a tesztkör alatt mindig ugyanazon az értéken kell, hogy menjen, mint ami az előbb feljegyezésre került. Ha az első maximális ékszíjáttételt elérte a varió, akkor szabad csak kipörögnie a motornak magasabb fordulatszám tartományokba. Ezt robogós körökben csak úgy szokták mondani, hogy ”eléri a végáttételt”. Ha a tartott fordulatszám túl magas (magasabb, mint az előbb megjegyzett érték), akkor túl könnyűek a görgők.

Ha a fordulat alacsonyabb és erősen ingadozik, akkor túl nehéz a görgő. Ha indulásnál csúszik az ékszíj, vagy olyan könnyű görgőket kell használni, hogy már nem éri el a végsebességet, akkor erősebb kontrasztrugót kell beépíteni!

2. módszer:

A másik lehetőség hogy kerestek magatoknak egy jó hosszú egyenest (min 1km), kijelöltök magatoknak egy távot (6-800m) és mértek egy időt az indulás és a cél között. A legjobb értéket az ideális görgőkkel éritek el.

Általánosságban elmondható, hogy egy 70-es szett (sportkipufogóval) használható fordulatszám tartománya 7000 és 10000 ford/perc között van, a variónak 6000-8000 körül kell kapcsolnia. Ezek csak átlagos adatok, nagyon sok tényezőtől függenek.

A behangolás sok türelmet és még több próbálgatást jelent. Érdemes kísérletezni, a munka meghozza az eredményét.

 

Variátor hibakeresés a gyakorlatban és szakszerű összeszerelés: