Robogó tuning tippek és trükkök

Hogyan blokkoljunk egy variátort?

Hogyan blokkoljunk egy variátort?

Szinte mindenki, aki internetes fórumok látogatója, hallott már blokkolt, vagy nyitott variátorral történő teljesítménymérésről.
A teljesség igényét kielégítve, itt egy rövid magyarázat a nyitott variátoros mérésről. A nyitott variátor annak az állapotnak felel meg, amivel az utcán használják, egyszóval feladatát végezve, változtatva az áttételt.

Ha viszont blokkolt variátoros mérésről beszélünk, úgy egy közepes áttételen, gyűrűk segítségével blokkolt variátorról van szó, ami így nem engedi az ékszíj áttételének változását.

A gyűrűket úgy helyezik el, hogy se fel, se le ne tudjon váltani a variátor, ha ezt az állapotot elértük, úgy egy blokkolt variátorról beszélhetünk. Néhányan már ismerhetitek ezt a dolgot, mivel ez a legtöbbször használt módja annak, hogy egy robogót lefojtsanak, azaz a végsebességében korlátozzák. Itt egy gyűrűt helyeznek a variátorcsapszegre a variátordob és a külső tárcsa közé. Ebben az esetben a szíj nem tud a maximális áttételre kifutni, mert a véghelyzetet lekorlátozzák. Csak az alapjárati és a félig elváltott pozíció között tud váltani a variátor, ilyenkor a robogó végsebessége korlátozódik.


Hogy a témánkhoz visszatérjünk, egy pár alapvető dolog: annyi gyűrűt kell használni hogy a variátor már ne tudjon mozogni a variátorcsapszegen, de a gyűrűk ne is érjenek a csapszegnél kijjebb. Egy ilyen gyűrű 2.5 mm vastag, és 20mm átmérőjű (egy gyári piaggio-s korlátozó hézagoló gyűrű). Ahogy a véletlen is akarja, éppen 6db ilyen gyűrűre van szükség, hogy mozgásmentesen tudjuk blokkolni a variátort.

Az áttétel a variátor előtt és mögött elhelyezett gyűrűk mennyiségével határozható meg. Ha az összes gyűrű a variátor és a külsőtárcsa között van elhelyezve, akkor a maximális legrövidebb ékszíjáttételről beszélünk, ha az összes gyűrű a variátor és a nyomólap között helyezkedik el akkor a maximális hosszú áttételről beszélünk.

A feladat viszont az, hogy úgy hézagoljuk ki a variátort, hogy ne túl gyorsan pörögjön fel és ki. A mérési futamnak nem szabad se túl rövidnek lennie se túl hosszúnak. Extrém esetekben a motor el sem éri a kipufogó hasznos fordulatszámát, és úgymond „felakasztja” saját magát, úgy üzemel mintha egy áthatolhatatlan akadállyal küzdene.
 

Robogó variátor blokkolás, rögzítés

 

  1. kép: Gyűrűk a variátordob és a nyomólap közé. (leghosszabb áttétel)
  2. kép: Három-három gyűrű a variátordob elé és mögé. (közepes áttétel)
  3. kép: Gyűrűk a variátordob és a külső tárcsa közé. (legrövidebb áttétel)

A variátort úgy kell blokkolni, hogy a blokkolt esetben mutatkozó maximális teljesítményhez tartozó fordulatszám a variátor váltási fordulatszámával megegyező legyen, hogy a mért adat ne távolodjon el túl messzire, a reális használat közben leadottól.

Ennek a tesztelési módnak a lényege az, hogy egymás ellen versenyeztessünk alkatrészeket, pl.: kipufogók cseréjével melyik adja a legjobb nyomatékgörbét, vagy a gyújtás mely beállítása ad a motorunknak egy kicsit jobb agilitást, viszont ez a módszer nem engedi meg a motor maximális teljesítményének a mérését, mivel sok kiismernivalót tartalmaz.

Hogy a motorunk maximális teljesítményét lemérjük, és hogy több mérési görbét egymással versenyeztessünk, és összehasonlíthassunk, csak a nyitott variátoros teszt jöhet szóba, ahol működik is a variátor.


Forrás: Streetbuzz magazin

Fordította: Tamamester