Mit kell tudnunk az égéstérről?
Itt játszódik le az égési folyamat, amelyet a tuningolás során végső soron befolyásolni akarunk.
Ennek szellemében az égéstér működésére az egész motor, mint rendszer, hatással van.
Mi lehet a célunk az égéstér tuningolásával?
Az égési folyamat dinamikusabbá tétele:
- az égés főtengely elfordulási szögben 50-60 fokig tart, nekünk a kisebb szög, rövidebb idő a kedvező
- a benzin-levegő keverék összesűrítésére szolgáló energiaveszteség csökkentése
- a motor jellegéhez való igazodás
- megfelelő sűrítési arány biztosítása
- a rendellenes (kopogás, csörgés) égés lehetőségének csökkentése
Milyen a jó égéstér?
- Igazodik a motor jellegéhez: terület százalékarányban a préssáv szélesség függvényében az ötven százalékos hengerfej általánosan felhasználható semleges viselkedésű. A szélesebb préssávú hengerfejek nyomatékosabbá teszik a motort, a keskenyebb préssáv a motor túlforgathatóságát javítja (a maximális teljesítményen túl).
- Megfelelő sűrítési viszonyt biztosít: Ezt a legjobb kísérletekkel beállítani. Nagyobb sűrítés jobb gyorsulás, de nagyobb melegedés és rosszabb túlforgathatóság. Lökettérfogat és löket hosszúság is befolyásolja, a hosszabb löket és nagyobb lökettérfogat kisebb sűrítési viszonyt enged meg. A megfelelő sűrítési viszonyhoz szükség lenne még az üzemanyagok néhány paraméterére is, de sajnos az üzemanyagok tervezési adatait nem mindig lehet tudni.
Mely csúcsnyomás és csúcs hőmérséklet elviselésére tervezték őket?
Az ideális csúcsnyomásra tervezett égéstér elősegíti a dinamikus égést. A benzin-levegő keverék összesűrítésénél a préssáv és dugattyú között áramló keverék felgyorsul és a gömbcikk alakú égéstérben tórusz (kör keresztmetszetű gyűrű) alakú áramlást hoz létre, amely a gyertya által begyújtott lángfronttal szemben halad, ezért gyorsítja az égést, ami csökkenti a kopogásos égés esélyét is.
A maximális áramlási sebesség 50m/s lehet. Tervezésnél a keskeny préssáv kisebb áramlási sebességet jelent. Megkülönböztetünk elsődleges és másodlagos égési szakaszt, bár ezek élesen nem különülnek el. A gömbcikk és a préssáv tervezésnél törekedni kell a gömbcikk méretének növelésére, mert ez közelebb van a gyertyához tehát hamarabb ég el nagyobb mennyiség.
A kokszolódott préssáv erősen rontja a hatásfokot ezért ügyelni kell a tisztaságára, esetlegesen a megfelelő olaj megtalálásával.
Ideális esetben a hengerfej belsejét csaknem száraz olajfilm takarja, minimális koksz lerakódás található benne. A jól tervezett égéstér segíti a benzin-levegő keverék összesűrítését: ez gyakorlatilag a préssáv és a dugattyú által bezárt szög beállítását, kikísérletezését jelenti. Minimálisan párhuzamos, de inkább a gömbcikk felé táguló rés kívánatos.
Új dugattyú vásárlásnál ellenőrizendő a dugattyú tető magassága, mert a csökkenő rés esetén akár iszonyatos melegedés árán 30%-os teljesítmény veszteséget is okozhat. Sőt, felfúrásnál elméletileg az új méretnek megfelelő égésteret kellene csinálni.
Tapasztalataim alapján retro motoroknál jelentős nyomatékbeli különbséget lehet elérni a hengerfej áttervezésével, de a modern motoroknál is elérhető kb. 2% végsebesség növekedés. A tisztaságára nagyon kell ügyelni, ezt elősegíti a felület polírozása illetve a megfelelő olaj kiválasztása, de a polírozással is vigyázni kell, ugyanis a polírozott felületről a hő, mint hullám, visszaverődik, így rosszabbodik a hengerfej hőelvezető képessége. Tükör polír égésteret soha nem szabad kialakítani, csak megfelelően finom, sima, matt felületet.
A teljesítménygörbén zöld szaggatott vonallal látható a gyári hengerfejjel mért adat, a folytonos vonallal pedig a módosított égéstérrel mért adat látható.
Mielőtt neki állnátok fúrni-faragni, nézzetek körül a tervező programok közt, minél több adatot tudsz megadni, minél több adattal dolgozik, annál pontosabb a végeredmény. Égéstér tervező programjai vannak a Bimotion-nak egy ingyenes, általános és egy speciális fizetős progi. Találunk égéstér tervezőt a MOTA-ban is. Célszerű egy cserélhető betétes hengerfej elkészítése is, amin lehet kísérletezni, próbálkozni, kár lenne a gyári hengerfejet szétfaragni. Azt tartsd meg minden eshetőségre és egy másik darabon teszteld a különböző égéstereket.
Vannak olyan tuning alkatrész gyártók, akik gyárilag cserélhető betéttel látják el a hengerfejet, pl.: Stage6.
Ezeket „Modular” égéstér néven találjátok meg.