Robogó tuning tippek és trükkök

NRG Power robogó - De hol a power?

Piaggio NRG power fojtáskivétel, tuning

Hová tűntek a lóerők az új blokkokból? Biztos ti is tapasztaltátok, hallottátok már, hogy a régi, jól ismert Piaggio blokk már nem a régi.
Hiába van eltávolítva az összes „szokásos” fojtás, a robogó mégsem akar60-65-nél többet menni.

Pedig az ötvenesek közt az egyik legjobb teljesítményű volt korábban. Hová is tűntek a lóerők? Miért tűntek el? Hogy tudjuk visszacsalogatni őket?

A feladatok: henger átmunkálása és kipufogó csere

 

  • Hengerpalást átmunkálása marófejjel



Piaggio NRG Power hengerpalást - fojtástalanítás

Az új, 2005-ös NRG Powerekben megtalálhatóak az általános fojtások: vakcső a kipufogón, szűkítő a porlasztóban, kis főfúvóka, variátor fojtás. Ha követtétek sorozatunkat, akkor ezek eltávolítása nem fog gondot okozni.

Sajnos a motor ezek ellenére sem fogja az elvárható teljesítményt nyújtani. Ennek az az oka, hogy teljesen újfajta módon fogták vissza lóerőket: a henger belsejét szabták át.


Ha szeretnénk visszakapni a teljesítményt, akkor bizony komoly munka, fúrás-faragás áll előttünk.

Ahhoz hogy megértsünk mit is kell tenni a henger belső palástjának kiterített rajzát kell megismerni.

 

  • Az felső ábrán a régi, „fojtatlan” (50 cm3-es, 40-es furattal) kiterített palástot látjátok. A másodikon egy polini tuning henger rajza látható. (50 cm3-es, 40-es furattal). A kettő elég hasonló, így kell kinéznie ahhoz, jól menjen a robogó.
  • A harmadik rajzon a kettő összehasonlítva látható.
  • A fojtott hengerben a kipufogó nyílásokat és az átömlőket kell 1 milliméterrel feljebb „reszelni”. A művelethez használandó eszköz lehet villamos vagy levegős mozgatású kis fúró vagy dremmel, amihez van megfelelően kicsi marófej.

Ez az egyszerűbb, de pontatlanabb „házi” megoldás.

 

  • Fokolás

Robogó tuning, szerelés - fokolótárcsa

A profi, teljesen pontos megoldáshoz fokoló tárcsa szükséges.

 

Gyári, fojtatlan Piaggio henger 50-es
kipufogó nyílás : 170 fok
átömlők : 114 fok

Polini 50 cm3-es Piaggio henger
kipufogó nyílás : 175 fok
átömlők : 125 fok

Mik is ezek a számok, hogy tudjuk lemérni?

Az adott nyílásnál amikor a dugattyú lefelé mozog és a felső éle elhagyja az ablak felső élét, az a nulla fok, a főtengelyre ráhelyezzük a fokoló tárcsát, ez a kiindulás. A főtengelyt addig forgatjuk, míg a dugattyú visszatér ebbe a helyzetbe (lefelé mozog az alsó holtpontig, majd elindul felfelé). Így megkapjuk fokban mérve a főtengely elmozdulási szögét az ablak nyitásától a zárásig.

Minél nagyobb ez a szög, annál élesebb, erősebb a henger, viszont veszít a nyomatékából. Nagyon körültekintően kell beállítani az értéket. A fent megadott, gyári értékekre célszerű beállítani.

A második, fontos lépés a préssáv helyes kialakítása. Gyári érték a fojtatlannál kb. 1.5 mm, ennyinek kell lennie. Az általunk mért hengereknél ez azt jelentette, hogy 1 millimétert le kellet köszörülni a hengerfejből. Nagyon lényeges, hogy a hengerfej síkja a munkálatok után is sík maradjon!

  • Kipufogó

Robogó kipufogó: NRG Power teljesítménynövelés

A gyári katalizátoros kipufogót érdemes katalizátor nélkülire cserélni. Nem sportkipufogóra, csak egy katalizátor nélkülire.

Szóba jöhető modellek: Tecnigas Silent Pro, Sito Plus, Giannelli Go. A Sito Plus és a Go könnyebben felszerelhető, pontosan legyártott, szebben kidolgozott kipufogók, a Tecnigasnak kedvezőbb az ára.

A henger belső átalakítása kényes, szakértelmet kívánó művelet. A henger lehúzása és átalakítása után alaposan ki kell mosni benzinnel a keletkezett fémforgácsokat, majd sűrített levegővel kell kifújni. A robogó motorjának átalakítását mindenki csak saját felelősségére végezze!

A henger átalakítása növeli a teljesítményt, de a fogyasztást nem növeli, sőt ideális kialakítással és beállításokkal csökken a fogyasztás. Ez azért lehetséges, mert a megnövelt kompresszióviszony kedvező hatással van az üzemanyag elégésének hatásfokára. 3-3.5 literes normál fogyasztás érhető el, az ismert 6-6.5 lóerős teljesítménnyel.