CDI teszt Kymco Agility robogón: 3 különböző elektronika - érdekes eredmények.
A hozzávalók:
- egy jól bejáratott, gyári 50 cm3-es Agility
- különböző gyújtás elektronikák, CDI-k (Capacitor Discharge Ignition)
- Dynostar teljesítménymérő pad
- digitális, elhangolható stroboszkóp
Előgyújtási érték megállapítása digitális stroboszkóppal:
A következő elektronikákat próbáltunk fel a Kymco-ra:
- Kymco gyári CDI
- Keeway kétütemű robogóra való CDI
- utángyártott négyüteműre való CDI
Érdekes eredményt kaptunk!
A lényeg hogy mindegyikkel működik, még a teljesítmény is közel azonos, de azt, hogy hosszútávon mi játszódik le a motorban, mi változik, mi károsodik az előre nem megjósolható.
Eltérés az elektronikák közt az előgyújtás értéke.
Gyári elektronika alapjáraton 10 fokos, kissé emelt fordulaton már 28 fokos előgyújtást produkált.
A Keeway gyártmányú fix 28 fokos előgyújtást ad, azt tudni kell erről a CDI-ről hogy kétütemű motorhoz való, mégis működik vele az Agility, fordulat hatására még kissé vissza is vesz.
A névtelen utángyártott 8 fokról kezd és utána 28 fokot ad, ami a gyári értékkel azonos. Gyári alkatrész pótlására ez a CDI a legalkalmasabb.
Annyi biztosan elmondható, hogy a túl korai gyújtás következménye a motormelegedés, emiatt a keverék idő előtt begyullad, ez motorkárosodást okozhat. A túl nagy előgyújtási érték - akárcsak a rosszul megválasztott hőértékű gyertya általi öngyulladás - négyütemű motoroknál jellemzően a dugattyú megragadását, a szelepek megégését, kétütemű motoroknál a dugattyútető középen történő kilyukadását eredményezheti.
Érdemes tehát erre odafigyelni.