Robogó tuning tippek és trükkök

Gyújtópont - CDI teszt Kymco Agility robogón

Gyújtópont - CDI teszt Kymco Agility robogón

CDI teszt Kymco Agility robogón: 3 különböző elektronika - érdekes eredmények.

A hozzávalók:

  • egy jól bejáratott, gyári 50 cm3-es Agility
  • különböző gyújtás elektronikák, CDI-k (Capacitor Discharge Ignition)
  • Dynostar teljesítménymérő pad
  • digitális, elhangolható stroboszkóp

Előgyújtási érték megállapítása digitális stroboszkóppal:

A következő elektronikákat próbáltunk fel a Kymco-ra:

  • Kymco gyári CDI
  • Keeway kétütemű robogóra való CDI
  • utángyártott négyüteműre való CDI

Érdekes eredményt kaptunk!

A lényeg hogy mindegyikkel működik, még a teljesítmény is közel azonos, de azt, hogy hosszútávon mi játszódik le a motorban, mi változik, mi károsodik az előre nem megjósolható.

Eltérés az elektronikák közt az előgyújtás értéke.


Gyári elektronika alapjáraton 10 fokos, kissé emelt fordulaton már 28 fokos előgyújtást produkált.

Keeway gyártmányú fix 28 fokos előgyújtást ad, azt tudni kell erről a CDI-ről hogy kétütemű motorhoz való, mégis működik vele az Agility, fordulat hatására még kissé vissza is vesz.


A névtelen utángyártott 8 fokról kezd és utána 28 fokot ad, ami a gyári értékkel azonos. Gyári alkatrész pótlására ez a CDI a legalkalmasabb.


Annyi biztosan elmondható, hogy a túl korai gyújtás következménye a motormelegedés, emiatt a keverék idő előtt begyullad, ez motorkárosodást okozhat. A túl nagy előgyújtási érték - akárcsak a rosszul megválasztott hőértékű gyertya általi öngyulladás - négyütemű motoroknál jellemzően a dugattyú megragadását, a szelepek megégését, kétütemű motoroknál a dugattyútető középen történő kilyukadását eredményezheti.
Érdemes tehát erre odafigyelni.