Hogyan építsünk dragstert? Miért van szükség a váz átalakítására?
Ha komoly, nem utcai, hanem igazi verseny robogót szeretnénk építeni, egy bizonyos fokú tuning felett a váz módosítására is szükség van. Sőt igazi „lóerőgépekhez” külön vázat kell építeni. A nyers, maximális erő nem minden, valahogy haladásra és földön maradásra is kell bírni a gépet.
A nem minden napos körülményeknél, az első próba után megmutatkozik, hogy a gyári váz messze túl van terhelve és nem igazán tudja teljesíteni azt a követelményt, amit elvárhatunk tőle. Amikor a motor igazán megindul, akkor még olyan utakon sem lehet biztonságosan megülni, amin egyébként biliárdozni lehetne.
Elmesélném saját példánkat, 3KJ vázból kezdtük el építeni a robogónkat a gyorsulási versenyre, pilótánknak az első futam végén halálfélelme volt, 120km/h-nál (nem „robogó óra szerinti” 120, hanem valós!) a motor erősen szitálni kezdett, elesés határán motorozva a 400 méter végét. Ezek után elég hamar tisztázódott bennünk a probléma, a vázzal valamit kezdeni kell. A robogóvázak 90% -ának a leggyengébb pontja a taposó alatti cső váz „U” alakja.
Ez az a pont, ahol meg kell erősíteni a vázat, erre több módszer létezik, de a legkézenfekvőbb dolog behegeszteni két merevítőt a kormánynyak és a motor blokk elé. Mi kerékpár vázat használtunk, jó hegeszthetősége és nagy merevsége miatt. Nem utolsó sorban a súlya is csekély.
Dragster váz építésekor egészen leegyszerűsíthető a robogó, még a hátsó lengéscsillapító is kihagyható. Hegesztéskor nagyon kell ügyelni, hogy a hőtől ne vetemedjen a szépen megtervezett váz, mindig csak 1-2 centiméteres varrat készüljön. Célszerű először ponthegesztéssel rögzíteni a darabokat és fokozatosan összehegeszteni, kisebb varratonként.
Egy jól megtervezett alumínium váz súlya csak 4-6 kg, így a lóerők nem a váz „cipelésével” vannak lekötve, ha már mindenben a maximumot keressük, egy könnyű váz sokat számít.
Optikailag is lehet a versenygépeket fejleszteni, nem csak funkcionálisan.
Megkérdeztünk dragster építő szakembereket, akik elláttak bennünket jó tanácsokkal, úgymint, hogy a tengelytávnak minimum 100 colnak kell lenni, azaz 254 centiméternek.
Minden, ami ennél rövidebb szerintük 300 km/h felett beszitál. Minden optimizmus ellenére azért hamar tiszta volt, hogy ez nem az a sebesség tartomány lesz, amiben a robogónk fog mozogni, ezért először nevethettünk egyet a problémánkon. De a szakik nagy segítőkészségének köszönhetően a kormányszög esetében meg tudtunk egyezni egy 38-40 fokos szögben. Álló rajtból egy 150Km/h sebességnél 170-185 cm-es tengelytávról való elképzelés a reális.
Nincsenek általános, vagy jól bevált szabályok, mindenki használhatja a fantáziáját szabadon, de mindig a legfontosabb szempont legyen a biztonság, a pilóta biztonsága. A gyorsulás után azért a megállásra is gondoljunk, a fékeknek csak akkor van nagyobb szerepe, ha nem csak pályán használt a robogó. Utcai motornál elengedhetetlen egy hatékony fékrendszer: túlméretes féktárcsa, fém fékcső, jó minőségű fékbetét.
A technika épségének megőrzése érdekében jól jön a fordulatszám-, hő-, kipufogógázhőmérő berendezés, ajánlatos őket jól látható helyre felépíteni.