Járassunk, vagy ne járassunk? Mennyit, hogyan, miért? Gyakran felmerülő kérdés a robogók szerelésénél, hogy hogyan, meddig kell járatni az újonnan felszerelt, vagy a frissen hónolt hengert.
Nehezen elfogadható válasz, de van amikor a "sehogy" a válasz.
A mai korszerű fémmegmunkáló gépek szinte tökéletesre munkálják a henger palástját, a dugattyút is remek formába hozzák. A modern gyártásnak köszönhetően az alkatrészeknek gyakorlatilag a kezdetektől tökéletes a kapcsolata egymással, járatásra ezért nincs szükség. Az alábbiak a 2 ütemű robogókra vonatkoznak. 4 ütemű vagy nagyobb köbcentis járgányok esetén más szabályok az érvényesek.
Természetesen ehhez az alkatrészeket megfelelően kell beépíteni és a karburációnak is jónak kell lenni!
Az újra hónolt (fúrt) hengereknél gyakran elő forduló hiba a felületi érdesség helytelen megválasztása.
Ennek az az eredménye, hogy a gyűrűk gyakorlatilag elreszelődnek az első pár kilométer alatt, a hézag megnő, a kompresszió és az élettartam pedig csökken. Természetesen ebben az esetben sem érdemes energiát pazarolni a helyes járatásra.
Fentiek igazolására álljon itt két példa, két robogó hengerszettet teszteltünk le, a Motoforce-nak a két legnagyobb darabszámban eladott hengerével csináltunk egy tesztet.
A profi összeszerelést követően 10 percig emelt alapjáraton járatás következett, hogy a robogó olajzása is helyreálljon.
Ezután vártunk egy órát, majd teljes terhelést adtunk a motoroknak a Dynostar teljesítmény padon. Ez körülbelül annyit tesz, mintha 2 kilométert motoroztunk volna teljes gázzal dobnak felfele
Ezután mindkét hengert szétszedtük és egyértelműen láthatóvá vált az eredmény.
Mind a dugattyú, mind a gyűrűk tökéletesen illeszkednek a henger palástjára, a megfelelő felületi érdességből adódóan megfelelően tárolódik a kenőanyag a hengerfalon.
300 kilométer vagy akár 500 kilométer megtétele után sem lenne komolyabb változás a dugattyún és a hengerfalon, amitől jobban bejáratottnak minősülhetne.
Erre az állapotra is elmondható, hogy tökéletesen be van járatva.
A 70 köbcentis hengereknél is hasonló az eljárás, csak a helyes karburáció ott több időt és figyelmet kap.
Ha a szakszerű összeszerelést és a helyes karburációt valaki nem végzi el körültekintően, szinte mindegy hány kilométert járatja a motort, garantáltan be fog állni. Ha pedig megfelelő volt az előkészítés és a szerelés, jók a felhasznált anyagok, akkor néhány perces járatás is elegendő.
Robogó hengerszettek itt rendelhetőek.