Teszt: 12 colos robogó gumik
Nem csak versenyzésnél, de az utcai közlekedésnél is nagy szerepe van. Ugyanolyan teljesítményű robogónál különböző gumiabroncsok nagy változást, eltérést eredményezhetnek.
Nem csak pályán, hanem közúti közlekedésnél is előnyére válik a robogónál egy megfelelő minőségű gumi. Jó gumiabroncsnál egy kicsit jobban kell a zsebbe nyúlni a vásárláskor, de ez később dupla élvezetet nyújt, nem beszélve, ha egy balesetet előzünk meg vele.
Aki erre nem költ, drágán ráfizethet a végén. A legsportosabb tuningolt robogó sem ér semmit egy rossz minőségű abronccsal. Ezzel a gumiteszttel egy kis segítséget szeretnénk nyújtani a vásárláshoz. Első kérdés, amit mi is feltettünk magunknak, hogy mi a különbség a normál és a sport abroncs közt. A választ magától a gyártóktól kaptuk meg. Mindegy gyártó hasonlóan foglalta össze a véleményét: A sport gumiknál a mintázat gyérebb és maga a keverék sokkal puhább.
A gyér mintázatnak köszönhetően sokkal simábban gördül az aszfalton, főleg magasabb sebesség tartományban. A puha gumikeverék magasabb tapadást eredményez.
A legtöbb gyártónál itt van elásva a kutya, a kaucsuk keverékek receptje nagyobb védelem alatt áll, mint az államtitok. Adalékok és keverési arányok nagymértékben befolyásolják a gumi sikerét és a márkát, aki mögötte áll. Ezért féltik annyira ezeket a recepteket.
Egy jó sport gumi a következő jó tulajdonságokkal jellemezhető: jó tapadás nagy kanyarsebesség és rövid féktáv. Ezeknek a jó tulajdonságoknak áldozatul esik azért az élettartam.
A lágy gumikeverék miatt ezek az abroncsok hamarabb elfogynak, mint egy első osztályos radírja, ez ebben a kategóriában természetes dolog. Akik azt hiszik ezek a gumik versenyzőknek, valók azok nagyot tévednek. Száraz útviszonyoknál a tesztelt gumik szinte egyformán vizsgáztak. Nedves útviszonyoknál hatalmas különbségek állapíthatóak meg.
Tévhit az, hogy nedves úton csak az erősebb bordázat a nyerő. A gyártókkal való konzultálás és tesztünk után rájöttünk arra, hogy a sima sport gumik lepipálják a durvább bordázatú márkatársaikat.
Ez a puhább keveréknek köszönhető, hogy nagyobb biztonságot nyújt nedves úton az utcán közlekedőknek.
- Az új abroncsokat onnan ismerhetjük fel, hogy az öntés során keletkezett gumiszőrzeten felől színes csík is van a futófelületen.(gyakran) A színes csíkok a gyártónak egy információja, ami alapján egyértelműen beazonosítható, így a raktározás során az abroncsok nem keveredhetnek, mert a különbség messziről látható.
- Centírozás: A felni és a gumi nem teljesen kör alakú, amit a centírozással (tömeg eloszlás) egyenlítünk ki a sima, rázkódásmentes futás érdekében. A haladási sebesség növekedésével az centírozatlanság hatványozottan érezhető, ami egy bizonytalan menet tulajdonságot és káros remegést, rezonanciát eredményez. Még az egyoldalú kopást sem szabad kizárni. (összeforgatás)
- Kerék nyomás: Gyorsan felejtsd el amit a gyártók megadnak helyes értéknek. Ma a normák szerint a standard érték elöl 1.8 hátul 2.3 bar. Hosszabb utaknál esetleg lehet emelni egy picit a nyomáson. Rendszeresen ellenőrizni a nyomást, mert rossz kopást eredményezhet.
- Bejáratás: mindegy milyen abroncsot veszel, mindegyiket be kell járatni. Az öntésnél alkalmazott formaleválasztó miatt nagyon csúszós az első 50 kilométeren az új gumi, veszélyesebb, mint a legkopottabb öreg gumi!
Continental Twist:
Tapadás szárazon: Még ha ez a cég Ázsiában is gyártatja a gumijait, a tervezés és a technológia Németországból származik. A tesztjeink során ez a gumi nagyon jól szerepelt. Száraz pályán átlag feletti tulajdonsággal rendelkezik.
Tapadás nedves úton: Nem rossz, de konkurenciához képes közepes eredménnyel büszkélkedhet, és ez elsősorban a nedves úton való fékezést érinti.
Komfort: Először egy kicsit labilis érzést kelt, de meggyőző a magas kanyarstabilitása.
Egyenes futás: Nyugodt és jó egyenesfutás, magas sebesség tartományban szitál.
Kopás: Futásteljesítménye közepesnek tekinthető.
Összefoglalás: Legjobb választás száraz útviszonyok közt, de ezért az árért egy kicsit többet vártunk.
Deestone:
Tapadás szárazon: A fél profil száraz úton kitűnő egyenesfutást eredményez és menetstabilitást.
Tapadás nedvesen: Nedves útviszonyok közt a Deestone csak közepes eredményt ér el a tapadás terén, ezért óvatos kanyarodás és fékezés ajánlott.
Komfort: Alacsony zajszint, valamit pontos visszajelzés az útviszonyokról, szinte érezni az utat.
Nem egy abroncs a királylány hintójára.
Egyenes futás: a Deestone gumi kiemelkedő terhelhetőséggel és sebesség indexszel rendelkezik. A D805E 130 km/h-ig használható. A széria teszt robogónkkal ettől a sebeséghatártól nagyon távol voltunk.
Kopás: Meglepően meggyőző, ami a futásteljesítményt illeti. 12000 km elől, 6000 km hátul, ezzel az eredménnyel a gumi a második helyezést érte el a tartósság terén.
Összefoglalás: A tartóssága és az ár/érték aránya egy alternatíva az ismert és drága márkákhoz képest, de a végén mégiscsak inkább a gumiégetésre alkalmas a csajok előtt.
Duro:
Tapadás szárazon: Mint a többi bemutatott gumifajta szárazon egy nagyon jó képet mutat.
Tapadás nedvesen: Itt mutatkozik a különbség, igazából csak egy kicsivel kevesebb tapadással bír konkurens márkákhoz képest, de extrém körülmények között erre a kis különbségre is pont szükség lehet.
Komfort: Általánosságban és kanyarban stabilnak mutatkozik, hirtelen irányváltásokat nagyon jól viseli.
Egyenes futás: Az aszimmetrikus profil egy kicsit nyugtalan egyenes futást eredményez. Ami viszont csak alacsony tempónál érezhető.
Kopás: A konkurens márkákhoz képest gyorsan kopik, ezért hosszútávon drágább lesz a meg tett kilométer.
Összefoglalás: Olcsó gumi, jó kanyar stabilitással, de sajnos csak napsütéses száraz időben.
Heidenau:
Tapadás szárazon: Ennek a guminak az egyik erőssége a tapadása, ragad mint a rágógumi. Maximális biztonság és precízió jellemzi. Egy erős Fékezésnél sem jön zavarba. Fáradhatatlanul rója a köröket.
Tapadás nedvesen: Az extrém lágy keverékből adódóan a legnagyobb esőben is kiválóan tapadó abroncs. A tesztelt abroncsok közül a legjobb eredményt hozza a legnagyobb zivatarban. Első ránézésre nem látszik rajta, de a kevés minta ellenére is hihetetlenül jól tapad.
Komfort: Ez a gumi egyszerűen kiválóan használható, utcán, versenypályán egyaránt. Az út egyenletlenségeket, kátyúkat kanyarban nem viseli jól.
Egyenes futás: A közepén végig futó profilnak köszönhető, egy határozott egyenes futást eredményez. Magas tempónál is semleges viselkedés.
Kopás: Nem kopik, nem kopik és nem kopik. első kerék 18 000km hátsó 9000km volt .
Összefoglalás: Kimagasló ár/érték arány, hihetetlen tapadást, és egyenesfutás. Highend sport abroncs, német precizitással. Verhetetlen tapadás nedvesen és szárazon egyaránt.
Kenda:
Tapadás szárazon: Sportos gumi keverék, magas tapadás. Extrém döntésnél kanyarban nagyon jól tapad.
Tapadás nedvesen: Ezért az árért nem vártunk csodát, de egy jó tanács, ha esik ne indulj el otthonról.
Komfort: Nagyon stabil kanyarokban első osztályú gördülés és jó visszajelzés az útról.
Egyenes futás: A profil első pillantásra kaotikusnak tűnik, a Kenda higgadtan kiegyensúlyozott egyenes futásra képes.
Kopás: A keverék nagyon puha, de gyorsan kopik, lemorzsolódik, ebből kifolyólag az eéső kerék hatótávolsága négyjegyű marad, többi márkának ez jobban sikerült.
Összefoglalás: Kicsi pénzért maximális tapadást, kizárólag száraz időben.
Michelin:
Tapadás szárazon: A Michelin 100% szilika gumikeverékekre épít. Ez anyagok optimális tapadást biztosítanak az abroncsnak.
Tapadás nedvesen: Feltűnően jó tapadás mindenféle útburkolaton, ez városi viszonylatban nagyon előnyös.
Komfort: Kimagasló kormányozhatóság, kanyarstabilitás és kezelhetőség. Magas tempónál kicsit szitál, valószínűleg a profil kialakítása miatt.
Kopás: közepes, gyenge kopás
Összefoglalás: Mindenes, jó tapadású gumi, alkalmas az egész éves használatra.
Pirelli Evo:
Tapadás szárzon: A Pirelli esküszik a saját bevallása szerint az evo gumikeverékre, ami szerintük a legnagyobb élvezetet nyújtja minden helyzetben. Az evo 21-es meggyőzte a tesztpilótákat is, tapadás a végtelenségig, nagy biztonságérzetet nyújt.
Tapadás nedvesen: A poligonál közép profil elősegíti a vízkiszorítást, jobb vízelvezetést biztosít a Pirelli szerint, amit a tesztelők sajnos nem vettek észre. A hirtelen megállásokra, vészfékezésre ez a profil nem alkalmas, de többnyire egy nagyon biztonságos vezetési élményt nyújt.
Komfort: A szövetszerkezet felépítése, amit a nagymotoroknál használnak, magas stabilitást és kimagasló kezelhetőséget biztosít. Az abroncs a lengéscsillapítás nagy részét elvégzi, mivel a belső és a külső felépítése is nagyon puha.
Egyenesfutás: Ez az abroncs minden tempónál jól tartja az irányt. Kopásállóság: a gyártó szerint a használ gumi keverék egy kisebb kopást eredményez, 10.000 km az elsőn, 5000 km a hátsó keréken. Ez az eredmény az itt tesztelt abroncsok átlaga mögött található.
Összefoglalás: Magas komfortú sport abroncs, rövid élettartama miatt gyenge ár/érték aránnyal.
Forrás: Streetbuzz magazin