Egy Aprilia SR Talma replica került a kezünk közé, úgy frissiben 0 kilométerrel.
A Stage6 Sport hengere került fel a robogóra.
Talán sokan tudják, hogy a Piaggio blokkokat, teljesen mindegy hogy milyen motorban van, 17.5-es Dell'Orto-val szerelik már gyárilag (Aprilia, Gilera, vizes és levegős is). Ez és még sok minden más teszi ezeket a motorokat igazán népszerűvé a tuningolók számára.
Tudni kell, hogy ez a 17.5-es karburátor a gyári 50-es és a 70cm3-es öntöttvas hengereket kiszolgálja, de egy Alu hengerhez már szerencsésebb egy 19-es vagy esetleg 21-es karbi használata az optimális teljesítmény elérése érdekében.
Itt egy Stage6 Black Edition 19-es mechanikus szivatós karbit használtunk, aminek a szivató mozgató mechanikáját, praktikusan a kormány bal oldalára helyeztük.
A motorblokkot illetve a forgattyús házat nem szedtük szét, nem módosítottuk, mivel a motor eredeti új állapotában volt. Egy bizonyos futás teljesítmény után viszont érdemes a főtengelyt felülvizsgálni, főként a hajtókart, hogy milyen állapotban van, szükség szerint a megfelelő megerősített tuning tengelyre cserélni csapágyakkal és szimmeringekkel együtt. 7.000 - 12.000 km körül ajánlott a felülvizsgálat. Nem szerencsés dolog mikor megveszünk a hengert, használjuk 2 hétig és a hajtókar végelgyengülése miatt a motorunk használhatatlanná válik, tönkretéve más alkatrészeket is.
Az összeszerelésnél a Stage6 alu henger minden probléma nélkül illeszkedett a blokkra, átalakítást nem igényelt.
A membránházat szintén kicseréltük egy S6 Tassinari-ra.
Ennek a membrán blokknak a sajátossága a hagyományos kétlapossal szemben, hogy a 4db karbon lapja van, ami egy duplaW alakban helyezkedik el.
A kipufogónál voltunk egy kicsit gondban, mivel az S6 nem gyárt rá kéményt. A normál Piaggio kipufogó erre a karosszériás SR-re nem megy fel. Alul van egy segédváz, amit kipufogónak ki kellene kerülnie. Erre a problémára a Giannelli reagált hamarabb, ezért az ő termék palettájukon már van idevaló választék.
Két cső közül kerestük meg a megfelelőt, teszteltük Reverse-vel és Shottal. Ezeket a méréseket fixált variátorral végeztük, 25%veszteséggel számoltunk. Ennél a mérési formánál körülbelül ennyi a veszteség a hajtásláncon.
Szaggatott vonalak jelzik az ábrán a Reverse, folytonosak a Shot adatait. Zöld a keréken mért adat, a piros pedig a veszteséggel együtt számolt, főtengelyen. A shottal elérte a 14 lóerőt a motor.
Egyértelműen látszik, hogy a Shot a teljesítmény szempontjából egy szerencsésebb választás, erősebb a motor vele.
Az érdekesség kedvéért a variátort újra működőképes állapotba hoztuk és beszereltünk egy Malossi kevláros szíjat. Működő variátornál a veszteség kb. 20%. Az ábrán látható, hogy a kevláros szíjjal 14 lóerő fölé megy a teljesítmény.
A kevláros szíjaknak van egy sajátos tulajdonsága. Minél nagyobb az igénybevétel, annál nagyobb a termelődött hő, ennek függvényében nő a tapadás és a hátsókerékre átvihető teljesítmény. Gondoljunk csak a GP-ben használatos karbonos féktárcsákra amiknek az üzemi hőmérséklete 200-300°C fok körüli.
A végeredmény nagyon szép és meggyőző! A 14 lóerő körüli érték bizonyítja, hogy ez egy ideális összeállítás:
- Stage6 Sport henger, vizes Piaggio
- Giannelli Shot kipufogó
- Stage6 19-es Black Edition karburátor
- Tassinari V-Force membránház
- Malossi Red Filter légszűrőbetét
- Malossi X-kevlár szíj
- Athena végáttétel, 13/39-es
Még egy kis optikai apróságot kapott a járgány a művelet végén, a kipufogó le lett nikkelezve, hogy a rozsdának jobban ellenálljon.