Nitro rendszerek
Mi is az a nitro? Mire és hogyan használható?
Hogy működik?
Ilyen kérdésekre keressük a választ ebben a kis írásban.
A nitrogén-oxidot először a II. világháború során használták, a vadászrepülők motorját pörgették fel vele. Mivel a hadiiparban fejlesztették ki, féltve őrzött titok volt, nem sok ember tudott a létezéséről.
A nitro a 70-es évek végén került a nyilvánosságra, amikor néhány autókkal foglalkozó szakember és autóversenyző felfedezte, hogy milyen fantasztikus lehetőség rejlik a nitróban. A 90-es évekre a nitro rendszerek az Egyesült Államokban az utcai gyorsulási versenyek nélkülözhetetlen kellékei lettek, már hazánkban is elérhető többféle gyár, többféle rendszere.
A motorok működésük során üzemanyagot égetnek el, amelynek térfogata megnövekszik, ez lenyomja a dugattyút. Több erő szükséges? Égess el több üzemanyagot, hogy nagyobb erővel nyomódjon le a dugattyú. Egyszerűen hangzó, de nehéz feladat! Ehhez több oxigént kell az égéstérbe juttatni.
A nitro rendszer hatékony abban, hogy megnövelje az oxigén és az üzemanyag arányát. A nitro ahhoz hasonlítható, mintha kompresszort vagy turbófeltöltőt használnál.
Ez nem jelenti azt, hogy nem származik előny további tuning termékek beszereléséből. Ha egyszer már beszerelted a nitro-rendszert, az összes többi kiegészítő csak növelni fogja a nitro erejét. Egyedül a nitro olyan, amit csak akkor működtetsz, amikor akarsz.
Az összes többi alap tuning termék állandó többletterhelést jelent a motor számára, ami folyamatos fogyasztásnövekedéssel jár. Bár a magasabb szintű tuningolásnál ez általában nem figyelembe vett szempont.
Már 2002-ből származnak az első robogós tapasztalatok a Nitro rendszerekkel. Az úgynevezett „nedves” (wet) rendszerekbe helyezték a nagyobb bizalmat, amelyeknek bizonyos előnyeik vannak. Ha az interneten NOS rendszerek után kutattok biztos, találtok kedvezőbb áru rendszereket is, ezeknél legtöbbször „száraz” (dry) rendszerről van szó.
„Száraz” rendszereknél N2O-t fecskendeznek be a szívórendszerbe, (általában a porlasztó elé), ami ahhoz vezet, hogy a keverék elszegényedik és a motor nagyon gyorsan túlmelegszik. A keveréket (karburálásnál) „száraz” rendszereknél mindig benzinben dúsra kell állítani, az ideális karbi beállításhoz szükséges fúvókánál nagyobbat kell behelyezni, hogy ezzel is megakadályozódjon a keverék túlságos elszegényedése. Ez a megoldás viszont NOS-nélküli használatnál teljesítmény veszteséget okoz. Ezért a száraz rendszerek inkább verseny célokra ajánlatosak, alkalmi használatra!
Ha NOS-t akartok használni úgymond „ utánégető” –ként, ez azt jelenti, hogy egy Sport, vagy Racing osztályú tuningolt motorotok van és kis időre 50-80 százalékos többlet teljesítményre akartok szert tenni, hogy gyorsan el tudjatok menni egy autó vagy egy motor mellett, vagy megnyerjétek a gyorsulási versenyt, akkor egy „nedves” rendszert ajánlatos használnotok.
Ezeknél a rendszereknél benzint és N2O-t kevernek „fogger” fúvókák segítségével és a porlasztó után a szívócsonkba fecskendezik be.
Ezekben a szettekben általában egy benzinpumpa is van, ami a benzin nyomásért felelős, 2 db Soleniod (mágnesszelep) ami a vezetékeket, csöveket zárják vagy nyitják, a foggerfúvóka, fúvókák benzin és N2O csöveknek, a töltött palack és az összes felszerelési alkatrész, kábel és gomb általában benne van.
Sokszor halljuk a legvadabb történeteket az NOS-ról, „felrobban a motorod” –tól „mindent tönkretesz neked”-ig. Ez mind nagy tévedés, mivel az NOS igazából zseniális, és inkább kíméli a motorodat minthogy tönkretenné, de mindez attól függ, hogy hogyan alkalmazzátok! Mert, mint minden tuninggal, ezzel is komoly károkat lehet okozni szakszerűtlen használattal, beszereléssel.
Egy értelmes bevetési helyzet a nitro használatára, ha egy mindennapi közlekedésre alkalmas motort vesztek alapnak, ami úgy 12-lóerős és gombnyomásra kb. 18 Le lesz (ami egy alap MHR Team motornak felel meg) a keréken! Igaz minél jobban tuningolt egy motor annál érzékenyebb is. Ha a motorotokat először 22-lóerőre tuningoljátok, és aztán még NOS-t adtok neki, hogy így a 30 Le-s határt kapargassátok, itt ezt természetesen már extrémen az anyagra megy (kopás-kifáradás). Kis hibáknál a behangolásban itt (22 le) már nagyon hamar elérhettek a félt dugattyú megragadáshoz.
Hogy egy NOS palack, vagy a motorod felrobbanhat (amit egyébként is 2000-13000-szer megtesz percenként ) nem igaz. A N2O nem éghető gáz. A nitrogén-dioxid egy molekula, ami nagy hő és nyomás hatására felhasad, ami után Oxigén szabadul fel. Ez a tiszta oxigén az égéstérben a benzin sokkal hatékonyabb elégetéséhez vezet és ezzel kapcsolatban nagyobb teljesítményhez.
Egy NOS rendszert behangolni (fúvókázni) kb. olyan nehéz mint egy karburátort befúvókázni. Minél magasabb szintű a tuning annál nehezebb megtalálni az ideális karburátor beállítást. Viszont itt fordítva kell haladni, a kisebb fúvókáktól induljatok a nagyobbak felé, mindaddig, amíg a megfelelő teljesítmény el nem éritek, de figyeljetek mert itt sem a legmegfelelőbb a legnagyobb fúvóka.
Egy komplett nitroszett, úgynevezett „nedves” rendszer, tehát ahol egy gombnyomásra NOS keverődik a benzinhez, és együtt fecskendeződik be, hogy a keverék elszegényedését és az ezzel együtt járó motortúlmelegedést elkerüljük.
A szett fúvókázásától függően 50-100 százalékos teljesítmény növekedés érhető el!
A komplett nitro kit olcsó verziója. Ennél a szettnél egy száraz rendszerről van szó, ami azt jelenti hogy előzetesen már át kell állítani a karburátorotokat a nitróval való üzemre, hogy a keverék ne szegényedjen el túlságosan, ha megnyomjátok a power gombot.
A kit fúvókázásától függően itt 30-60 százalékos teljesítmény növekedéssel számolhattok, szóval egy kicsit kevesebbel, mint egy nedves rendszernél. Viszont ez a kit olcsóbb is!
A Fogger Jet-ek, úgynevezett befecskendező fúvókák a Nitrous Express-től. A „nedves” rendszereknél a benzin és a Nitro adagolására használják, a „száraz” rendszereknél csak a nitro adagolására. A beállításnál mindenképpen a legkisebb fúvókától induljatok el, és aztán lépésről-lépésre lépni feljebb, mivel a teljesítményt nem szabad alulbecsülni.
Túl nagyra választott fúvókák, nagyon sok teljesítményt tudnak képezni, akkorát hogy a motort is károsíthatják, és ezzel az újra behangolás lehetetlenné válik!
Hogy a Nitro palackotokban lévő nyomást lássátok, szükségetek van egy nyomásmérőre. Mivel minél kisebb a nyomás annál kisebb teljesítményt várhattok el. Ezentúl megállapíthatjátok, hogy a palackotok üres, vagy teli. A nyomásmérő 1500 psi-ig mér.
Egy komplett nitro szett ára 150-300 ezer forint körül mozog, ehhez még sok egyéb „alap” tuning is kell: 70-es henger, kipufogó, varió, végáttétel stb. Mindenki csak saját felelősségére alkalmazza, számolva azzal, hogy a technika ördöge szeret beleavatkozni az ember elképzeléseibe.
Költséges, de szórakoztató és "lóerődús" sport.