A szívócsonk feladata, hogy a levegő-üzemanyag keveréket a membránszelepen keresztül eljuttassa a motorba.
Egy motor összhatásfokát több részleges hatásfok szorzata adja meg, például:
- térfogati hatásfok
- termodinamikai hatásfok
- mechanikai hatásfok
A térfogati hatásfok a ténylegesen bejutó üzemanyag-levegő keverék mennyisége és a motor lökettérfogata közötti arány.
A térfogati hatásfokot jelentősen befolyásolja a keverék útján fellépő áramlási veszteség, amely a légszűrőtől az égéstérig keletkezik. Ennek egyik legfontosabb oka az a súrlódás, amelyet a keverék (levegő-üzemanyag) az áramlás során tapasztal. Mivel a keverék teljes mennyiségének át kell haladnia a szívócsövön, annak kialakítása kulcsfontosságú a veszteségek minimalizálása érdekében. Ezért elengedhetetlen a hirtelen keresztmetszet-növekedések és az éles irányváltások elkerülése az áramlási útvonalon.
A szívócsonk másik fontos szerepe, hogy friss keverék tartályként is működik: mivel a mozgásban lévő keveréknek időre van szüksége a megálláshoz, amikor a membránszelep zár, a keverék egy része a szívócsőben halmozódik fel, és nyomást gyakorol a membránra. Emiatt minden szívócső rendelkezik egy meghatározott fordulatszám-tartománnyal, amelyben a legnagyobb hatásfokot képes nyújtani – ezt nevezzük hangolt szívócsőnek.
Ezen kívül a szívócsonk rögzíti a karburátort a motorblokkhoz vagy a hengerhez, csillapítja a rezgéseket a blokk és a karburátor között, ezáltal megakadályozza az üzemanyag-levegő emulzió keletkezését a karburátor úszóházában.
- Ez a látszólag egyszerű alkatrész tehát komoly tervezést igényel ahhoz, hogy minden tulajdonságát maximálisan ki lehessen aknázni.
- A Malossi mérnökei ezt a feladatot tökéletesen megoldották. A cég, amely évtizedek óta fejleszt üzemanyagellátó rendszereket, új generációs robogókhoz fejlesztett ki gumiból és alumíniumötvözetből készült szívócső-sorozatot, melyet közúti és versenypályás körülmények között is teszteltek és optimalizáltak.
- A Malossi gumiból készült szívócsonkjai kompozit szerkezetűek: gyártásuk alumíniumbetétből indul ki, amelyet egy speciális, olaj- és üzemanyagálló műanyaggal burkolnak. Ez az eljárás nagyobb merevséget biztosít a rögzítési pontokon, miközben maga a szívócső test kellően rugalmas marad.
Derbi - Minarelli engines APRILIA - HONDA - PIAGGIO |
Material |
INTER-AXIS mm |
Ø hole |
Ø manifolds |
Ø inlet |
total lenght |
carburettor applications |
Note |
02 6639B |
NBR |
61x40 |
6,5 |
30 |
35 |
27 |
PHBH 26-30 VHST 26-30 |
Not suitable for original air box filter |
Piaggio - Gilera 2T 50 engines APRILIA - DERBI - GILERA - ITALJET - PIAGGIO |
Material |
INTER-AXIS mm |
Ø hole |
Ø manifolds |
Ø inlet |
total lenght |
carburettor applications |
Note |
02 7528B |
NBR |
52 | 6,5 | 26 | 30 | 31,5 |
PHBL |
Not suitable for original air box filter |
02 8480B |
NBR |
52 | 6,5 | 22 | 28 | 26 |
PHVB 22 |
For original air box filter |
02 5733B |
NBR |
52 | 6,5 | 20,5 | 23 | 26 |
ORIGINALS PHVA 12-17,5 PHBG 15-21 |
Original spare Ø 20: for original air box filter |
Yamaha - MBK - Minarelli horizontal 2T 100 engines APRILIA - BENELLI - ITALJET - MBK - YAMAHA |
Material |
Ø hole |
Ø manifolds |
Ø inlet |
total lenght |
carburettor applications |
Note |
02 8399B |
NBR |
6,7 | 22 | 28 | 24,5 |
PHVB 22 |
For original air box filter |
02 8481B |
NBR |
6,7 | 21 | 23 | 24 |
ORIGINALS PHVA 12-17,5 PHBG 15-21 |
Original spare Ø 20: for original air box filter |
Yamaha - MBK - Minarelli vertical 2T 50 engines APRILIA - ITALJET - MBK - YAMAHA |
Material |
INTER-AXIS mm |
Ø hole |
Ø manifolds |
Ø inlet |
total lenght |
carburettor applications |
Note |
02 8400B |
NBR |
58x35 | 6,5 | 20,5 | 23 | 19 |
ORIGINALS PHVA 12-17,5 PHBG 15-21 |
Original spare Ø 20: for original air box filter |
02 8479B |
NBR |
58x35 | 6,5 | 21 | 27 | 19 |
PHVB 22 |
Not suitable for original air box filter |
Modellek:
- APRILIA AMICO 50 2T (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- APRILIA SR 50 2T <-1993 (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- ITALJET BAZOOKA 50 2T (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- ITALJET PISTA 2 50 2T (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- ITALJET REPORTER 50 (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- ITALJET SCOOP 50 2T (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- ITALJET YANKEE 50 2T (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- MBK BOOSTER 50 2T euro 0-1 (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- MBK BOOSTER 50 2T euro 2 (A137E) (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- MBK BOOSTER SPIRIT 50 2T euro 0-1 (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- MBK BOOSTER NAKED 50 2T euro 2 (A137E) (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- MBK BOOSTER NG 50 2T euro 0-1 (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- MBK BOOSTER NG 50 2T euro 2 (A137E) (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- MBK BOOSTER ROCKET 50 2T euro 0-1 (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- MBK BOOSTER ROCKET 50 2T euro 2 (A137E) (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- MBK SORRISO 50 2T <-1995 (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- MBK STUNT 50 2T euro 0-1 (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- MBK STUNT 50 2T euro 2 (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- MBK TARGET 50 2T (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- YAMAHA BW'S 50 2T euro 0-1 (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- YAMAHA BW'S 50 2T euro 2 (A137E) (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- YAMAHA BW'S Original/Naked 50 2T euro 2 2010-> (A137E) (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- YAMAHA BW'S NG 50 2T euro 0-1 (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- YAMAHA BW'S NG 50 2T euro 2 (A137E) (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- YAMAHA CRZ 50 2T (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- YAMAHA CT 50 2T (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- YAMAHA SLIDER 50 2T (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- YAMAHA SPY 50 2T (Original spare Ø 20: for original air box filter)
- YAMAHA ZUMA 50 2T (Original spare Ø 20: for original air box filter)