Kezdjük a legelején. Kismotorokról lévén szó, a főtengely mozgását szinte minden esetben két golyóscsapágy vezeti a blokkban. (Négyüteműeknél szintén golyóscsapágy van, ők valamiért nem tértek át arra a siklócsapágyra, ami az összes autóban és nagymotorban megtalálható.) Fontos tudni, hogy az a főtengely csap, amit golyóscsapággyal szerelnek, minden esetben néhány század miliméterrel nagyobb, mint a csapágy belseje. Igen, emiatt normális esetben a csapágynak nem kellene "felcsúsznia" a főtengelyre, hanem egy speciális, a csapágy belsőgyűrűjére támaszkodó szerszámmal kellene felpréselni a főtengely nyakáig.
(Más kérdés, hogy egyes "szakemberek" másképp "oldják meg" a problémát...)
Létezik egy másik, szintén szakszerű megoldás, a hőtáguláson alapuló szerelés. Ilyenkor a csapágyat felhevítjük kb. 120°C-ra, ilyenkor hőtágulás miatt a csapágy belseje (és külseje) ha nem is sokat, de néhány század mm-t tágul, ezáltal az a főtengelyre felszerelhető lesz.
Mi okozza a hibát?
Nem gyakran, de előforduló hiba, hogy a csapágy belső futó gyűrűje megfordul az illesztett csapon, a mi esetünkben a főtengely nyakán. Ez lehet a csapágy és lehet a főtengely hibája is, hisz mindkét alkatrész gyártása során tűréshatárt szabnak meg. Ha éppen az a szerencsétlen helyzet áll fent, hogy a csapágy még a tűréshatás felső részén, de éppen átmegy a minőségellenőrzésen, a főtengely pedig éppen a tűréshatár alján jön ki a gyárból, nem elképzelhetetlen hogy beépített állapotban néhány ezer km után elforognak egymáson.
Mit lehet ilyenkor tenni?
Ekkor jön képbe a csapágyragasztás. Hogy ez a megoldás szakszerű-e, azt mindenki döntse el magában. A gyári szerelési utasítások a csapágyragasztást természetesen még említeni sem fogják, az ő javaslatuk az ilyen javításokra az azonnali főtengely, csapágy, és/vagy blokköntvény cseréje. A valóság pedig az, hogy a kevésbé megkopott felület ragasztásával akár gyári erősségű kötés is létrejöhet. A műtét fontos előfeltétele, hogy a főtengely csapágyazási felülete ne legyen bemaródva, felkenődve, ne legyen hullámos. Az ilyen módon sérült alkatrész sajnos kidobásra érett. Ha a főtengelyen megforgott a csapágy és emiatt a felület részben vagy teljesen feltükrösödik, az még lehet "menthető". Fontos azonban hozzátennünk, hogy azt, hogy mennyire kopott ki illetve tükrösödött fel a felület, ezáltal mekkora hézag keletkezik majd az új csapágy és a főtengely között, mindenképpen vizsgáltassuk be egy szakemberrel. A túl nagy hézaggal természetesen már a legkeményebb ragasztó sem bír el.
Szakszervizünkbe beérkezett egy Kymco Super9, melynek főtengelyén elforgott a csapágy. Normál esetben ilyenkor a főtengely cseréjére teszünk javaslatot, de ebben a főtengelyben még alig volt kilométer, a megforgott csapágyfelületen kívül semmi baja nem volt. Az ügyfél nagyon árérzékeny volt, ő úgyszintén nem szeretett volna beruházni egy új főtengelyre, így jutottunk arra a megegyezésre hogy megpróbáljuk a csapágyragasztást.
Kollégánk az alkatrészek bevizsgálásából megállapította, hogy ez a "menthető" kategória, jó esély van arra, hogy egy új csapágyszettel ismét működhet a masina. Tudtuk, hogy a gyújtásoldali csap sértetlen, ebből kifolyólag a csapágyat csak hevítéssel tudjuk rátenni.
- Előbb a gyújtásoldalra tettük fel a csapágyat melegítéssel, utána hagytuk az alkatrészeket kihűlni, majd jött a történet kényesebbik része.
- Az új csapágy belsejét és a főtengelycsapot alaposan, nitrohígítóval zsírtalanítottuk, a hajtás oldali csapra 2-3 csepp Loctite csapágyragasztót tettünk, majd rá a csapágyat.
- Végül - amíg a ragasztó folyékony volt - a belső gyűrűt megforgattuk párszor, hogy a ragasztó egyenletesen terüljön el a két felület között.
- Jöhettek a felhevített motorblokk felek, ám sajnos a csapágyragasztás miatt le kellett mondanunk az utólagos főtengely középre húzásról. Hogy a már összeszerelt motorblokk kihűlő öntvénye oldalirányban ne szorítsa meg a csapágyakat, előzőleg hézagoló lapkákat tettünk a főtengelysonkák és a csapágyak külső gyűrűi közé, ezzel néhány század miliméterre eltolva azokat a belső gyűrűtől.
Nem tartjuk egy szakszerű módszernek az ilyen jellegű javításokat, de mindenképp költséghatékony és eredményes. A tulajdonos megkapta a felújított kismotorját, s mint utólag kiderült, nem bánta meg, hogy bevállalta a csapágyragasztást. Visszajelzése szerint a motorba azóta közel 1000 kilométert tett, minden gond nélkül.
Mi is örülünk, hogy sikerült a kiadásait csökkenteni, na meg hogy erről is írhattunk cikket!