Ami nem fékolaj. De akkor mégis mi? A tuning és sebesség növelés mellett a megállásról sem szabad megfeledkezni. Először is nem olaj mint azt sokan gondolják, ugyanis a fékfolyadék egy higroszkópikus anyag tehát magába szívja a vizet.
Mit is érdemes tudni a fékfolyadékokról? A fékfolyadéktól a következő tulajdonságokat követelik meg, amelyeket lényegében az amerikai DOT 3 és DOT 4 (Department Of Transportation) előírások határoznak meg:
Kevéssé összenyomható, nagy forráspont (260...290°C), nagy hőmérsékleten stabil, alacsony dermedéspont (pl. -65°C), kevéssé öregedő, kis értékű, nem változó viszkozitás, keverhetőség más fékfolyadékokkal, kémiailag semleges, nem támadhat meg fémrészeket és tömítéseket.
A gyakorlatban elterjedt fékfolyadékok alkoholalapúak, általában glikol- és glikoléter-keverékek, különleges adalékokkal. Ezek lényegében kielégítik, sőt gyakran túl is teljesítik a követelményeket, de erősen higroszkóposak és hosszabb idő után megtámadják a fényezést.
(Cserénél nagyon vigyázz, hogy ne kerüljön az idomokra!)
A kiegyenlítőtartály levegőzőfuratán és a féktömlőkön keresztül a fékfolyadék a levegőből és a felfreccsenő vízből állandóan nedvességet vesz fel. Ez csökkenti a használhatóságát, mivel már kis hőmérsékleten gőzbuborékok keletkezhetnek, ami a fékek működésképtelenségét okozhatja.
Anedves fékfolyadék forráspontja ezért 3,5% víztartalomnál lehetőleg nagy legyen (140...165°C). A fékfolyadék két év alatt kb. 3% vizet vesz fel, akár a fékcsövön keresztül is képes magába szívni a külső levegő páratartalmát, ezért rendszeres időközönként, pl. két évenként cserélni kell. Használt fékfolyadékot nem szabad utántöltésre használni, de fáradt olajhoz sem keverhető, különleges hulladékanyagként kell kezelni.
A minőségét az anyagnak a DOT szám jelzi.
- A DOT 3 inkább teherautókhoz, régebbi autókhoz való.
- A DOT 4 tárcsafékes gépekhez, robogóba legtöbbször ilyet kell tenni.
- A DOT 5.1 a legújabb osztály, 5.1 is glikolalapú, már használható a DOT3 és 4 helyett is, ez a fényezést nem marja meg, gumialkatrészeket nem károsítja.
- A DOT 5 szilikon alapú, így nem keverhető a többivel!
- A 3-as és 4-és keverhető egymással, ami még fontos a nedves forráspont annál jobb, minél magasabb.
Németországban (ATE vizsgálat során) a gépjárművek több mint a felénél a fékfolyadék túlkoros volt. A vizsgált fékfolyadékok esetében csak a járművek fele felelt meg az elvárásoknak, a járművek kb. 30 %-ában a fékolaj forráspontja 150 és 180°C közé esett, míg kb. 20 %-ában ez az érték 150°C alatt volt. A legalacsonyabb érték 109°C volt.
Ez az érték gyakorlatilag megfelel a sima víz forráspontjának. Az új fékolaj forráspontja 260°C. Élettartama általában 2-3 év. Ilyenkor esedékes a csere. Nem ritka a 8-10 éves autó eredeti fékolajjal.
A fékolaj állapotát műszerrel, de egy laikus vizsgálattal ti is meg tudják állapítani. Az új fékolaj világos színű, 2 év után általában sötétedik, 3 évesen pedig már a színe a híg fekete kávéra emlékeztet, ekkor már esedékes a csere, mert vizes. Sajnos ez a megállapítás nem mindig igaz, mert lehet, hogy ráöntöttek friss olajat a régire. A vizes, használt fékolaj jelentősen károsítja az ABS-t, a fékerőszabályozót és a munkahengereket.
A fékfolyadék, ha alacsony forráspontú, vagy koszos a fék beragad, túlmelegszik az olaj, felforr és levegő buborék képződik a rendszerben. A tárcsa deformációja károsítja a futó alkatrészeket, csapágyat, stb. A szerelési hiba okozhat fékszorulást, tárcsaütést!