A motorok királya! Gumicserére, tavaszi felkészítésre érkezett hozzánk egy nem túl öreg Harley Davidson motorkerékpár.
Mellékesen jegyezte meg a tulajdonos, ha tudunk valamit kezdeni az első fékkel, akkor megpróbálhatnánk.
A kart majdnem markolatig be kellett húzni a megfelelő fékhatás eléréséhez. (Ilyen motorok közlekednek közúton? Nem a legbiztonságosabb.)
A munkahengert leszerelve láthatóvá vált, hogy a kar behúzásakor 3 millimétert előre megy a dugattyú, a kar elengedésénél meg 2 millimétert vissza. Úgy tűnt, mintha valami a munkahengerbe lévő dugattyút visszahúzná.
Tudni kell az amerikai motorokról, hogy a gyártó DOT5-ös fékfolyadék használatát írja elő. Ez annyiban különbözik a többi fékfolyadéktól, hogy szilikonbázisú. A DOT3, 4, és az 5.1 fékfolyadékok polietilén-glikol bázisúak. A két különböző bázisú fékfolyadék nem keverhető egymással, és az ezeket használó fékrendszerekbe sem lehet bele nem illő bázisú fékfolyadékot tölteni. A szilikon előnye, hogy kevésbé hajlandó felvenni a légkör páratartalmát (nem elegyedik vízzel), és kíméletes a tömítésekkel, fékcsővel. Emiatt szivesen szerelik ritkán használt (vagy ritka használatra tervezett) járművekbe, kiállításra, stb. További előnye, hogy az utántöltéskor esetlegesen az idomokra fröccsenő fékfolyadék nem marja a festéket, míg a glikolbázisú igen. Hátránya, hogy némi levegő tartalma van, még tökéletes légtelenítés után is, így lágyabb a fék érzete, nem olyan kemény és direkt, mint a glikolbázisú fékrendszereknél.
Vélhetően, valamikor korábban történt a hiba, a cserénél nem az előírt anyag lett használva. Vagy csak korrigálta a fékolaj szintet valamivel a szerelő. Mondhatnánk, hogy a kezdők csapdája, de a fékfolyadék tartály fedelére is jól láthatóan rá van írva, mi a beleillő anyag.
A fékmunkahengerek szétszerelését követően, láthatóvá vált, hogy a tömítő gyűrűk megdagadtak, elasztikussá váltak.
Valami idegen anyagot magukba szívtak, eredeti méretük megnőtt.
Nem volt jobb ötletünk, elkezdtük a gumi alkatrészeket hajszárítóval szárítani, bízván, hogy amit egyszer a gumi magába vett azt kis segítséggel ki is adja. Ha O-gyűrűkön működik, egy próbát megér a karmantyúval is. Három óra elteltével kezdett az elméletünk beigazolódni, kicsapódott valami fehér anyag a gumitömítésekre. Folytattuk a műveletet még 10 órán keresztül.
A gumi alkatrészek kis jóindulattal a "hőkezelés" után kezdtek az eredeti méretükre zsugorodni, idővel beépítésre alkalmas állapotba kerültek.
Addig a munkahengerből maradéktalanul eltávolítottunk minden nem oda való anyagot és össze szereltük őket, megfelelő fékfolyadékkal. A rendszert feltöltöttük, légtelenítettük. A fék újra az eredeti fékhatást hozza az tulajdonos nagy örömére.