Robogó szerelés és javítás tippek

Irányváltás - feszültség szabályzás egyben?

Irányváltás - feszültség szabályzás egyben?

Egyes motor gyártók (Gilera, Piaggio, Aprilia, Derbi, Motohispania) az irányjelző automatát és a feszültségszabályzót közös elektronikába helyezik.
Javítási szempontból ez nem előnyös, mivel bármelyik része feladja a küzdelmet és ilyenkor a jól működő darabjával együtt kompletten kell cserélni. (nem olcsó darab…)

Mindemellett érzékeny is ez az alkatrész, mivel nem megfelelő, azaz nem zavarszűrős gyertya használatakor járó motornál az index ütemtelenül, össze-vissza működhet. Pl. Derbi Atlantis.

Ha csak az irányjelző nem működik, cseréljük a komplett feszültségszabályzót?

Ha valakinek van ideje és persze műszaki érzéke is, netán szűkös a javításra szánt kerete, vagy az adott típushoz égen-földön nem tudja azt a fránya kis aludobozt beszerezni, annak megoldás lehet egy egyszerű kétlábas index automata bekötése, amivel helyettesítheti a hibás részt.

Derbi robogó feszültség szabályzója

Miután meggyőződtünk, hogy nem az akku, vagy az irányjelző kapcsoló, a biztosíték, a vezetékek, csatlakozók, illetve izzók hibája áll fenn, keressük meg az elektronikát.

Kinézetre egy bordás aluhasábot kell találnunk kb. 8 csatlakozóval. Nem mindig áll rendelkezésre villamos rajz és nem minden esetben ismert a javítandó típus. Érdemes az indexkapcsolót megbontani és a vezetékkiosztását megvizsgálni multiméterrel, így megállapítható hogy, melyik vezeték van összeköttetésben az elektronikával.

A kábelszínekre ne hagyatkozzunk, mert csatlakozásonként változhat! (pl.: Piaggio motoros Aprilia SR-nél a 7.számú)

Az elektronikáról lehúzott vezetékek közül bekapcsolt illetve kikapcsolt gyújtásnál multiméterrel vagy próbalámpával egyszerűen megállapíthatjuk, hogy melyek vannak feszültség alatt. Ezeket jelöljük vagy jegyezzük meg, mert később lényegesek lesznek. A csatlakozóban a fennmaradó, nem jelölt kábelek között lesz a keresett darab.

Ha a mérésünk 110% -ban pontos, (de csak akkor!), próbaképpen feszültséget (+12 V) kapcsolhatunk az adott kábelre, ebben az esetben az irányjelző jobbra vagy balra kapcsoláskor folyamatosan világít.

Robogó kormány kapcsoló

A csatlakozó még mindig lehúzott állapotban legyen! 

A szóban forgó kábelt a csatlakozóról levágjuk, az előbb kimért gyújtás pozitív vezetékről leágazást készítünk, majd mindkettőt csupaszoljuk, saruzzuk, és így már megfelelően beköthetünk egy kétlábú index automatát.

Robogó javítás, szerelés: feszültségszabályzó