Robogó szerelés és javítás tippek

Kormánycsapágy csere

Kormánycsapágy csere

.. avagy mitől akad a robogó kormánya? A beverődött kormánycsapágy miatt a kormányt nehezen, vagy akadozva lehet mozgatni, precíz mozgatásra alkalmatlanná válik. Alacsony sebességnél a jármű nehezen irányítható, járása bizonytalan.

A kormány csapágya!

Nem nagy alkatrész, de annál lényegesebb. Gyakorlatilag ezen "lóg", kapcsolódik a motorunk/robogónk eleje a hátsófeléhez. Többféle csapágyazási megoldást választanak a gyártók, a legegyszerűbbek egy kovácsolt acéllemezes csészéből és egy golyós kosárból állnak. Létezik kosár nélküli kormánycsapágy is, amibe magunknak kell egyesével a csapágygolyókat bepakolgatni.

Szintén egyre gyakoribb a kúpgörgős megoldás mikor már nem préselt acéllemez a csapágy futófelülete, hanem maga a csapágy külseje, ami a kormánynyakba (vázba) van préselve. Veteránmotorosok előszeretettel alakítgatják át a golyóskosarast kúpgörgősre, mert nagyobb súllyal terhelhetők és precízebb futásúak.

Az alkatrész kicserélése nagy szerszámozottságot, beállítása szakértelmet és precizitást igényel, cseréjét kizárólag szakműhelyekre bízzuk!

Yamaha Majesty kormánycsapágy

A napokban érkezett hozzánk egy Yamaha Majesty 400, szoruló-akadozó kormánnyal. A tulaj állította, hogy a motor nem volt balesetes, a kormánycsapágy csészéje mégis beverődött annak ellenére, hogy ezt a típust (mint a legtöbb nagytestű robogót) kúpgörgős csapággyal szerelik. Ezek jóval strapabíróbbak, mint a hagyományos golyós kormánycsapágyak, mert sokkal nagyobb felületen fekszenek fel, így az ütést és a rázkódást nagyobb felületen el tudják osztani. Jelen esetben a kormánycsapágy egész egyszerűen elhasználódott a jó minőségű utaktól, pedig a kúpgörgősnek igazán bírnia kellett volna.
 

Szokás mondani, a magyar utakra még senki sem tudott futóművet gyártani.