Mit is jelent egyáltalán az, hogy "95"-ös benzin ?
Miért vannak különbségek?
A motorhajtóanyagok kompressziótűrési hajlamának a jellemzésére szolgál. Azaz a benzin munkavégző képességét, összesűríthetőségét.
Kicsit tudományosabban:
Az oktánszám egyenlő egy olyan izo-oktán és n-heptán elegy térfogatszázalékban kifejezett izooktán tartalmával, amely szabványos üzemi feltételek mellett kompressziótürés szempontjából azonos a vizsgálandó mintával.
Az izooktán kompressziótürése 100, a n-heptáné 0. A meghatározás körülményeitől függően többféle oktánszámot különböztetünk meg (pl. kisérleti, motor). Európában "oktánszámon" általában a kisérleti oktánszámot szokták érteni; vagyis a kutaknál forgalmazott "98-as benzin" kisérlteti oktánszáma 98 (motoroktánszáma 88).
Ezeket a vizsgálatokat egy kb száz évvel ezelőtt megtervezett, úgynevezett "szabványmotoron" végzik el. Ennek a motornak az üzemi paraméterei (pl. kompresszióviszony) működés közben is változtathatóak, így az adott üzemanyag oktánszámát a kopogásos égés elérésével határozzák meg (hol kezd detonálni).
Amerikában "oktánszámként" a kisérleti és a motoroktánszám összegének felét tüntetik fel a kutakon. Ebből következik, hogy ugyaz a benzin Amerikában "rosszabb" (kisebb "oktánszámú") mint Európában.