Hazánkban nagy hagyománya van a járművek, így a kismotorok, robogók bontásának is.
A Japánból, Kínából és az európai országokból érkező nagy mennyiségű motor és a kereseti viszonyokhoz magas alkatrész árak miatt nagy a kereslet a bontott alkatrészekre.
Magyarországon körülbelül 2008-2010 tájékán jelentek meg tömegsen a robogó bontással foglalkozó cégek. Gyakran külföldről behozott, vagy kétes eredetű motorokat is alkalmazva.
Mi a legfontosabb tulajdonsága egy bontott robogó alkatrésznek?
- A legfontosabb és használhatóságát legjobban befolyásoló tényező a használtság / kopás / elhasználódás foka.
- Fontos még a jármű és ezzel együtt az alkatrész kora is
- Lényeges, hogy valamivel együtt kopó alkatrészről van-e szó, mint például a kuplung és a kuplungharang, a henger és a dugattyú például.
- Figyelni kell a kiépítés körülményeire, szakszerűségére is
- Az adott alkatrész biztosan megfelelő legyen a robogóba, ahová be szeretnénk szerelni
Milyen robogóhoz érdemes bontott alkatrészt keresni?
- A nagy számban eladott, vagy behozott motoroknál jóval nagyobb eséllyel találunk jó állapotú alkatrészt, mint a ritkaságoknál.
- Minőségi gyártású járműnél nagyobb eséllyel jobban használható, jobb állapotú a bontott alkatrész
Milyen alkatrészt lehet nyugodtan megvásárolni bontva?
- Azon alkatrészeknél, ahol egyértelműen megállapítható a használtsági fok és az adott darab épsége, állapota: műanyag elemek például.
- Időnként, új, nem használt jármű is kerülhet bontásra, ebből bármilyen alkatrész választható, ha szakszerű a kiépítés
- Fiatalabb, keveset futott járműből több alkatrész választható jó eredménnyel
Mi az, amit szinte soha nem érdemes bontóból venni?
- Ismert típushiba esetén a hibás alkatrészt nem érdemes bontottal pótolni. Nagy eséllyel rövid időn belül úgyanúgy tönkremegy.
- Kopó alkatrészek esetén szinte lehetetlen a kopás mértékének a felmérése, így az alkatrész használhatóságának megállapítása. Például: főtengely, henger, dugattyú.
- A csapágyak, tömítések, szimmeringek nem újra beépíthetőek, ezekből mindig újat kell beszerelni a motorba.
- Szintén a nem érdemes kategória a spirálok, bowdenek és egyéb apró, olcsó alkatrészek. Ezeket maximum 2-4 éves járművekből érdemes felhasználni.
Mire kell figyelni az egyes alkatrészeknél:
- A műanyag elemeknél nagyon fontos a rögzítő fülek, sarkok épsége
- Az elektromos alkatrészeknél, gyújtás elektronikánál mindig méréssel kell ellenőrizni a helyes működést
- Ha együtt kopó alkatrészekből vásárolunk, akkor az egész egységet, egyben kell megvenni. pl.: henger, dugattyú, kuplung + harang, stb.
- Bontott kipufogó esetén figyelni kell a rozsdásodás mértékére, a levegő átjárhatóságra és a katalizátor épségére
- Variátor alkatrészek esetén szemrevételezéssel jól felmérhető a kopás és a használtság foka
- A használt guminál fontos az évjárat, az az a gumi kora, illetve, hogy mennyire van lefutva, van-e sérülése, hibája
- Tuning alkatrészeknél a hengerek újrafúrva egy új dugattyúval használhatóak, ha van még túlméretes dugattyú hozzá
- Tuning főtengelyt bontottan nagyon rizikós venni, nem felmérhető az állapota
A magyarországi használt motor állomány elég gyenge állapotából a bontásra ítélt járművek állapota is következtethető, hogy biztosan sok gyenge és agyonhasznált alkatrész van a piacon.
Sokféle és nagyon sok kedvező árú alkatrészt lehet már kapni, többynire nemérdemes a kétes eredetű és minőségű alkatrészekkel próbálkozni.
A kínai gyártók pedig olyan áron kínálják az eredeti alkatrészeket a járműveikhez, hogy ott végképp nem érdemes bontós dolgokkal foglalkozni.