Robogó szerelés és javítás tippek

Robogó bontó - Mit honnan, miért és mikor nem

Robogó bontó - Mit honnan, miért és mikor nem

Hazánkban nagy hagyománya van a járművek, így a kismotorok, robogók bontásának is.

A Japánból, Kínából és az európai országokból érkező nagy mennyiségű motor és a kereseti viszonyokhoz magas alkatrész árak miatt nagy a kereslet a bontott alkatrészekre.

Magyarországon körülbelül 2008-2010 tájékán jelentek meg tömegsen a robogó bontással foglalkozó cégek. Gyakran külföldről behozott, vagy kétes eredetű motorokat is alkalmazva.

Mi a legfontosabb tulajdonsága egy bontott robogó alkatrésznek?

  • A legfontosabb és használhatóságát legjobban befolyásoló tényező a használtság / kopás / elhasználódás foka.
  • Fontos még a jármű és ezzel együtt az alkatrész kora is
  • Lényeges, hogy valamivel együtt kopó alkatrészről van-e szó, mint például a kuplung és a kuplungharang, a henger és a dugattyú például.
  • Figyelni kell a kiépítés körülményeire, szakszerűségére is
  • Az adott alkatrész biztosan megfelelő legyen a robogóba, ahová be szeretnénk szerelni

 

Milyen robogóhoz érdemes bontott alkatrészt keresni?

  • A nagy számban eladott, vagy behozott motoroknál jóval nagyobb eséllyel találunk jó állapotú alkatrészt, mint a ritkaságoknál.
  • Minőségi gyártású járműnél nagyobb eséllyel jobban használható, jobb állapotú a bontott alkatrész

 

Milyen alkatrészt lehet nyugodtan megvásárolni bontva?

  • Azon alkatrészeknél, ahol egyértelműen megállapítható a használtsági fok és az adott darab épsége, állapota: műanyag elemek például.
  • Időnként, új, nem használt jármű is kerülhet bontásra, ebből bármilyen alkatrész választható, ha szakszerű a kiépítés
  • Fiatalabb, keveset futott járműből több alkatrész választható jó eredménnyel

Kymco Agility robogó bontás

Mi az, amit szinte soha nem érdemes bontóból venni?

  • Ismert típushiba esetén a hibás alkatrészt nem érdemes bontottal pótolni. Nagy eséllyel rövid időn belül úgyanúgy tönkremegy.
  • Kopó alkatrészek esetén szinte lehetetlen a kopás mértékének a felmérése, így az alkatrész használhatóságának megállapítása. Például: főtengely, henger, dugattyú.
  • A csapágyak, tömítések, szimmeringek nem újra beépíthetőek, ezekből mindig újat kell beszerelni a motorba.
  • Szintén a nem érdemes kategória a spirálok, bowdenek és egyéb apró, olcsó alkatrészek. Ezeket maximum 2-4 éves járművekből érdemes felhasználni.

Mire kell figyelni az egyes alkatrészeknél:

  • A műanyag elemeknél nagyon fontos a rögzítő fülek, sarkok épsége
  • Az elektromos alkatrészeknél, gyújtás elektronikánál mindig méréssel kell ellenőrizni a helyes működést
  • Ha együtt kopó alkatrészekből vásárolunk, akkor az egész egységet, egyben kell megvenni. pl.: henger, dugattyú, kuplung + harang, stb.
  • Bontott kipufogó esetén figyelni kell a rozsdásodás mértékére, a levegő átjárhatóságra és a katalizátor épségére
  • Variátor alkatrészek esetén szemrevételezéssel jól felmérhető a kopás és a használtság foka
  • A használt guminál fontos az évjárat, az az a gumi kora, illetve, hogy mennyire van lefutva, van-e sérülése, hibája
  • Tuning alkatrészeknél a hengerek újrafúrva egy új dugattyúval használhatóak, ha van még túlméretes dugattyú hozzá
  • Tuning főtengelyt bontottan nagyon rizikós venni, nem felmérhető az állapota

 

A magyarországi használt motor állomány elég gyenge állapotából a bontásra ítélt járművek állapota is következtethető, hogy biztosan sok gyenge és agyonhasznált alkatrész van a piacon.

Sokféle és nagyon sok kedvező árú alkatrészt lehet már kapni, többynire nemérdemes a kétes eredetű és minőségű alkatrészekkel próbálkozni.

A kínai gyártók pedig olyan áron kínálják az eredeti alkatrészeket a járműveikhez, hogy ott végképp nem érdemes bontós dolgokkal foglalkozni.

Robogó bontás, alkatrész választás