Robogó szerelés és javítás tippek

Nem indul a robogó - 11 hiba megoldása és megelőzése

2018.12.08 08:40

Az egyik leggyakoribb bosszúság, hogy valamiért nem indul el a motor.

Összegyűjtöttük a gyakori hibákat és azok megoldásait.

A komoly műszaki problémáktól a vicces figyelmetlenségig bármi lehet.

1. Hiba: Nincs benzin a tankban.

Megoldás: Tankolni kell a motorba. Jelenleg nincs olyan motorszerviz vagy robogós műhely ahol úgy tudnak robogót javítani, hogy többet ne kelljen bele benzin. Pedig jó volna.smiley

Viccesnek és hihetetlennek tűnhet, pedig ez egy nagyon gyakori "hiba". A robogókban lévő üzemanyagszint jelző csak tájékoztató jellegű, a tank nem egyenletes alakja miatt sohasem pontos. Érdemes még azelőtt tankolni, hogy teljesen nullára menne a mutató. Mielőtt szétborítjuk a teljes motorblokkot, keresve a hibát, előbb érdemes belenézni a tankba!

 

2.  Hiba: Önindítóval való indításnál nincs behúzva a fékkar.

Megoldás: A fékkart mindig erősen be kell húzni indítózásnál.

Gyakorlott és kezdő robogósok is tudják, hogy a segédmotorok önindítója csak úgy bírható működésre, ha behúzzuk az egyik fékkart, kevés ha csak gyújtásra rakjuk. Nem elég megfogni sem, hanem valóban be kell húzni. Ez is gyakori hiba, amit a motoros hamar orvosolni tud. Mindkét fékkart húzzuk be, mert ha az egyik féklámpakapcsoló esetleg rossz (és nem tudunk róla), akkor a másik üzemképes féklámpakapcsoló képes az önindító áramkör üzemeltetésére.

 

3. Hiba: Lemerült az akku.

Megoldás: Az akkut meg kell vizsgálni, hogy csak lemerült-e, vagy már véglegesen kimerült. A kismotorok általában könnyen indíthatóak berugással is, így az akkumulátor lemerülésekor a motor indítható. Egyes ritkább típusoknál (pl. Suzuki Let's 4, néhány Kymco) mindenképpen szükség van az akkumulátor jelenlétére. Lehet az akár egy teljesen tönkrement, nulla feszültséget leadó akksi is, bizonyos gyújtás áramköröknek szükségük van rá. Továbbá a feszültségszabályzó és az index áramkörök miatt robogóknál alapszabály, hogy inkább legyen benne egy halott akksi, mint ne legyen.

Megelőzés: Az akkumulátor karbantartása, töltése. Akkumulátorok felépítéséről és a kimerülés / lemerülés okairól itt találjátok a Yuasa összefoglalóját. Az akkut a téli leálláskor rendszeresen tölteni kell. Három egyszerű szabály betartásával nem fog lemerülni az akkumulátor.

 

4. Hiba: Tönkrement üzemanyag.

Megoldás: Az üzemanyag cseréje, a teljes üzemanyagellátó rendszer átmosása, karburátor megtisztítása. Van amikor elegendő a tankban lévő benzin cseréje, de van amikor a teljes üzemanyag ellátó rendszert ki kell takarítani, a karburátort is szét kell szedni. Ez attól függ, hogy a benzin meg tudta-e őrizni a homogén folyadék állagát, vagy az adalékanyagok már elkezdtek kikristályosodni és lerakódni.

Ennek a hibának egyik árulkodó jele, ha az üzemanyagnak fura szaga lesz. Kicsit dohos, áporodott szagra emlékeztet. A tönkrement benzinről itt írtunk bővebben.

 

5. Hiba: A gyertyapipa nincs a helyén, vagy nem jól érintkezik.

Megoldás: Vissza kell tenni, ha lecsúszott. Ha kitágult, nem marad jól a helyén és gyakran leugrik, akkor ki kell cserélni.
Ha a haverok húzták le, akkor Te is húzd le az ő motorjukról!wink

Sajnos a gyertyapipák belseje a rezonancia miatt hajlamos kikopni, akár a gyújtógyertya felső menetes csatlakozóját is képes elcsiszolni, emiatt pedig nem lesz kontakt. Erre a hibára akkor érdemes gondolni, ha leállításkor még minden rendben volt a kismotorral, de következő alkalommal "se kép, se hang", tehát az indításnál nem történik semmi. Ha lehet, szerezzünk be olyan gyertyapipát amihez használnunk kell a gyertya "kupakját", lásd: NGK LB05F.

 

6. Hiba: Beköpte a gyertyát.

Megoldás: Gyertya csere, vagy a gyertya kiégetése.

Ez a hiba akkor keletkezik, amikor tökéletlen az égés és/vagy túl sok az üzemanyag. Ha a gyertya elektródái vastagon olajosak, akkor hiába a 30.000 (azaz harmincezer!) Volt-os gyújtófeszültség, ott szikra nem fog tudni képződni. Gyakran ez a hiba következménye valamelyik másik hibának, ha lemerül az akku például és sokat van rugdalva a motor, megszívja magát és még a gyertyát is beköpi. Ha nem megfelelő karburáció miatt köpi be a motor a gyertyát, akkor a karburátort kell megfelelően beállítani. Hibás olajpumpa is képes álló helyzetben olajat átereszteni, ez eláztatja a motor belsejét olajjal.

 

7. Hiba: Leesett / lyukas vákuumcső, benzincső.

Megoldás: Helyes visszaszerelés, vagy csere.

Megelőzés: Az üzemanyag ellátó rendszerben a csövek elöregszenek, a rossz minőségűeket az üzemanyag is tönkre teszi, időnkét ezeket a csöveket cserélni kell. Ha ránézésre repedezett, viseletes, akkor a kellemetlenségek megelőzésére érdemes még azelőtt cserélni, mielőtt kilyukadnak a csövek.

 

8. Hiba: Elektromos hibák, "nincs gyújtás".

Megoldás: Az egyik legnehezebben feltárható hiba, az elektronikai meghibásodás. Sorban végig kell vizgsálni az alkarészeket, amik az indításhoz szükségesek. Sok féle ok lehetséges: tönkrement elektronika, hibás gyújtáskapcsoló, elszakadt, lecsúszott kábel, zárlatos gyertya stb.

Ha átnéztük a gyújtásrendszer csatlakozásait, és datáltuk, hogy minden a helyén van, akkor kezdjük a diagnosztikát. Általában a gyertya kiszerelésével és a gyertyapipa ellenőrzésével érdemes nekikezdeni, és úgy visszafelé, előbb a trafó, majd a CDI, végső soron a jeladó és a gyújtásalaplap vizsgálatával / cseréjével. Ezekből műszerek és komolyabb villamossági ismeretek hiányában csak a gyújtógyertyát és pipát tudjuk megvizsgálni, a többi alkatrészt vagy elkezdjük kicserélgetni "próba, szerencse" módjára, vagy szakemberre bízzuk a feladatot.

 

9. Hiba: Dugulás vagy szennyeződés az üzemanyagrendszerben.

Megoldás: Az ok lehet egy rozsdás tank belsejéből leváló törmelék, mely eldugíthatja a benzinszűrőt. Koszos, régi, "romlott" benzin is képes lerakódni a benzincsapban és a benzinszűrőben.

Megelőzés: A szennyeződések leggyakoribb bekerülési módja a kannából tankolás (ha keveréket tankolunk és magunknak keverjük).

 

10. Hiba: Falsot szív.

Megoldás: A megváltozott alapjárat vagy a nehéz hidegindítás egyik legvalószínűbb oka a fals (falsch = hamis) levegő. Ilyenkor a motorunk valamilyen tömítetlenségi okból olyan helyről szív be levegőt, ahonnan normális esetben nem kellene, felborul a kényes benzin/levegő arány. Ha az alapjáratunk magas vagy instabil, ha a motor hirtelen gázrántásra befullad, ha az alapjárat határozatlan hangú, mintha az ütemek egybefolynának, vagy szlengesen mondva motorunk "Di-Tech-esen jár", akkor szinte garantált hogy a motor plusz levegőhöz jut.

Ennek lehetséges helyszínei, a teljesség igénye nélkül:

  • Hengerfej és hengertalp tömítés
  • Blokkfelek közti tömítetlenség
  • Főtengelyszimmeringek kopása, öregedése
  • Membránház tömítetlensége
  • Szívócsonk kirepedése, szakadása
  • Karburátor öntvény repedése, réz csatlakozók (pl. vákuum csatlakozó) kiesése
  • Vákuumcső kilyukadása, megtöréséből eredő szakadás
  • Légszűrőház lecsúszása a légszűrőcsonkról


11. Hiba: Önindító kiszerelés után nincs szikra.

Megoldás: Rögzítsük a testkábelt a blokkhoz! A tuning betyárok és a Minarelli blokkot jól ismerők most bizonyára mosolyognak, sokunkkal előfordult már, hogy az önindító kiszerelése után a szemes sarut nem rögzítettük a motorblokkhoz, emiatt nem indult a motor. Az a szemes saru nem csak az önindítónak a testvezetéke, hanem az akkumulátor negatívja is, amire a komplett gyújtásrendszer támaszkodik. Ha a blokköntvény és a váz között nincs megfelelő kontakt, nem lesz gyújtás.

 

Ezek tudatában most már Ti is tudjátok, merre kell elindulni a hibakeresés hosszú és rögös utján. Pár eset ezek közül komoly műszaki hibát okozhat, vagy arra visszavezethető, de némelyikük egészen banális apróság.


András írta:

"Sziasztok!
Tudnátok tanácsot adni, mi okozhatja azt hogy 2005-os Piaggio Typhoon 50 2t hidegebb, kb 10-15 fokos időben könnyen indul, de ahogy bemelegszik nem mindig esik vissza az alapjárat ha megállok?
Viszont melegebb időben (kb 20 fok felett) nehezebben indul és bemelegedett motornál alig akar újra beindulni pár perc állás után, illetve ha be indul nehezen éri el az alapjáratot (kb csak gázzal indul be ilyenkor), azonban ebben a meleg időben stabil az alapjárat ha már megy.
Karbi tiszta, karbi tömítések cserélve úszóval és tűszeleppel együtt. Új benzin+vákuum cső és benzincsap és membrán. Légszűrő és légszűrőház tiszta és jól tömített. Automata szívató jól működik.
Esetleg falsot szív vagy mi érzékeny a hőmérséklet változásra benne?"


Petruska Szilárd írta:

"Sziasztok.
Én az oldaltámasz blokkoló kapcsolójával szívtam egyszer. Elmozdult, és felhajtott állapotban blokkolta a gyújtást.
Üdv,
Sz"