A tesztelt robogó hengerek:
Annyit azért tudni kell ezekről a henger szettekről, hogy van egy minimális alapkövetelmény, amit be kell tartani a tökéletes működés érdekében. Első és leglényegesebb a robogót megvizsgálni, a műszaki állapotát feltérképezni.
Ha külsőleg alkalmasnak találjuk a robogót és feltételezzük, hogy 90KM/h sebességnél nem fog szét esni, jöhet a következő lépés a motor részletes vizsgálata.
Az egyik leglényegesebb kérdés a hajtókar állapota, mert a megnövekedett lökettérfogat és erő nagyon igénybe veszi a hajtókar csapokat. Ha ezek gyengélkednek, előfordulhat, hogy átépítés után hajtókaros lesz a motorunk, ezzel az egész tuningot tönkretéve.
- A karburátort minimum 17.5-esre kell cserélni, a megfelelő gázcsere és belső hűtés elérése érdekében.
- Érdemes még a variátort és a hajtásláncot átvizsgálni, esetleges gyengeségeit feltárni.
- Egy kopott szíj vagy variátorgörgő nem kedvez a tökéletes beállításnak, teljesítmény vesztés okai is lehetnek.
- Utolsó, de fontos kérdés a kipufogó. Általánosságban ki lehet jelenteni, hogy a Giannelli gyártó Reverse fantázia névre hallgató kéménye lehet etalon ebben a kategóriában. Nem a legolcsóbb robogó alkatrész, de ezekhez a hengerekhez a megfelelőségét nem lehet meg kérdőjelezni. Tökéletes harmóniában dolgozik az öntöttvas hengerekkel, a legjobb teljesítménnyel.
Ez után a kis bevezető után nézzük a tényeket.
Mind a 4 hengert egymás mellé téve az esztétikai különbség elhanyagolható, a henger belső palástján azért különbségek felfedezhetőek.
Első dolog, ami szembe tűnő a sokszor hangsúlyozott csatornák éleinek a letörése. Itt kettéoszlik a mezőny, egyik kategória a letört élűek csoportja, amibe az Stage6 és a Motoforce tartozik, a másik a szinte éles sorjával rendelkezők (Malossi + DR), minden után munkálást mellőzőek tábora, tehát célszerű ezeket felszerelés előtt kezelésbe venni.
Ajánlani tudjuk a hengerek elmosását, sűrített levegővel való tisztítását.
Malossi henger a fenti képen.
Motoforce :
A tesztet a legkedvezőbb árú Motoforce szettel kezdtük. Tudni kell róla, hogy kedvező ára igazán elérhetővé teszi a tuningolók körében, egyedüli hátránya hogy nem létezik hozzá túlméretes dugattyú, de összehasonlítottuk a DR hengerben található Asso dugóval ami vésztartalékként, végső megoldásként beszerelhető ezáltal fúrhatóvá-javíthatóvá válik a szett.
- Teljesítménye stabil 7 lóerő, ami nem egy kiugróan magas érték, de nézve az árát megfelelő lehet.
- A kipufogók közül csak Giannelli Reverse-t tudjuk ajánlani hozzá, mással nem igazán működött megfelelően.
Stage 6 StreetRace hengerszett:
Következő a Stage6 Street Race hengerszett volt. A benne lévő dugattyú gyártója a neves Vertex gyár, több túlméret rendelhető belőle (47.40 és 47.80), ami igazán kedvező.
Teljesítményét tekintve a pörgős hengerek közé tartozik, ezt az egy szettet teszteltük 3 féle kéménnyel, aminek a magyarázata az, hogy a gyártó egy drágább alu henger vezérlési idejét adta ennek az öntöttvas szettnek. Nagy eltérések nem voltak tapasztalhatóak, de érdekes eredmény született:
- Reverse: 7.6 Le
- Stage6 Pro: 8.4 Le
- Stage6 Pro Replica: 8.6 Le
Amint látható, egy alacsonyabb árfekvésű csővel született a jobb eredmény.
DR hengerszett:
A DR-ről tudni kell, hogy a Motori Minarellinek a saját gyára, ahol a tuning alkatrészek készülnek. A Minarellit úgy gondolom, senkinek sem kell bemutatni, mint motor blokk gyártót. E
zek a motorok teljesítenek szolgálatot az Aerox, Aprilia SR 2000-ig Benelli, Malaguti robogókban, tehát a minőség nem kérdőjelezhető meg.
A dugattyú gyártója az Asso cég, túlméret egy féle rendelhető bele, ami szintén nem túl sok. Teljesítménye semmivel sem marad el a konkurens márkáktól: 7.3 Le
Ajánlani itt is a Giannelli Reverse-t tudjuk hozzá.
Malossi hengerszett:
A Malossi talán az egyik legnagyobb, legismertebb márka itt a négyes fogatban. Jót, rosszat mindenki tudna mondani róla, de nézzük a tényeket.
Kidolgozottságra talán egy kicsit elmarad a mezőny többi tagjától, de ha végeredmény centrikusak vagyunk, akkor nincs jelentősége a teljesítmény szempontjából.
Az igazi erőssége ennek az öntöttvas szettnek a széles dugattyú túlméret választéka, ami igazán figyelemre méltó. 47.00 mérettől B, C, D, E, F jelöléssel század milliméterenként 5 lépcsőben lehet választani. Ha ez nem lenne elegendő, akkor rendelkezésre áll a 47.40 és 47.80 méret, ami a durvább sérülések orvoslására szolgál.
Teljesítménye a Giannelli Reverse kipufogóval: 8.3 Le.
Megjegyzés: A méréseket nem fixált variátorral mértük a hátsó keréken, tehát ehhez az értékhez kb. 20%-ot hozzá kell adni, így kalkulálható a főtengelyen lévő teljesítmény. Ennyi veszik el a hajtásláncon.
Összességében véve elmondható, hogy a nagy konkurencia harc eredménye a minimális különbség mind teljesítmény, mind esztétikum terén. Előnyök, hátrányok mindenhol vannak ezeket és az árakat figyelembe véve mindenki választhat, hogy mi alapján dönt. A beépítést érdemes szakemberre bízni, hogy sokáig élvezhető legyen a robogó.
Kellemes robogózást, jó tuningolást!