Robogó tuning tippek és trükkök

Hengerszettek robogóra

Robogó tuning: hengerszettek

A leglátványosabb és legnagyobb mértékű eredményeket a robogónknál a henger cseréjével, a hengerűrtartalom növelésével érhetjük el.
Elég bőséges a kínálat, amiből választhatunk: többféle gyártó különböző minőségű, teljesítményű és árú termékéből mindenki talál saját céljainak megfelelőt.

A legtöbb gyártó már komplett szetteket ajánl, amiben mindent megtalálunk az átépítéshez, a legkisebb tömítést vagy seegert is beleértve. Egyes szettekben még karbon membrán lapokat is találunk (pl. Malossi, Athena).

Anyagukat nézve a hengerek lehetnek:

  • öntöttvas ötvözet
  • alumínium

Dugattyú lehet:

  • egygyűrűs
  • kétgyűrűs

A henger belső fala lehet kopásálló réteggel (Nikasil vagy keménykróm) bevont vagy anélküli.

NiKaSil: A német Mähle fejlesztette ki 1967-ben, eredetileg Wankel-motorok tömítő éleihez. A keménykróm bevonatot volt hivatott leváltani. Az 1970-es évektől a Porsche 911-ben is megtalálható. Nikkel ágyban ötvözött szilícium-karbid, melyet a hengerek falára csupán néhány század miliméter (0.01mm) vastagságban, galvanizálással helyeznek. Az igen magas keménység miatt használnak csupán ilyen vékony réteget, hisz eleve rendkívül nehezen kopik, valamint vastagabb rétegben már törékeny, repedésre hajlamos lenne.

A szetthez tartozhat hengerfej is és lehet olyan is, ahol megfelelő a gyári fej.

A többféle kivitel segít pénztárcánknak, vagy sebesség-igényünknek megfelelő megoldást választani.

A tuningolás egy folyamat, egy rendszer felépítésének a megbontása és újraépítése. Soha nem elegendő egyetlen alkatrész cseréje, mindig számolni kell a további igazításokkal, hangolással. 

Ha kicseréljük a hengert, az általában igényel egy hozzáillő kipufogót is a tökéletes működéshez. Szükség lehet nagyobb karburátorra és a variátor áthangolására is.


Öntöttvas hengerszett, robogó tuning

Az öntöttvas hengerek, két gyűrűs dugattyúval 7-11 lóerő körül tudnak teljesíteni, megfelelő kipufogóval és beállításokkal. Viszonylag magas teljesítménynövekedést kapunk, nem túl nagy befektetéssel. Nem elhanyagolható szempont a tartósság sem, illetve egy esetleges megragadás után újra hónolhatóak és egy új, megfelelő méretű dugattyúval már működőképes is.

Pl.:

  • DR Evo 70 (7-9 Le)
  • Polini Sport (8-10 Le)
  • Malossi Sport (9-11 Le)
  • Top Trophy (7-9 Le) 
  • Stage6 Street Race (már majdnem alu kategóriás!)

Stage6 robogó tuning hengerszett: alu

Az alu hengerek már általában egygyűrűs dugattyúval készülnek, 9-16 lóerő közti teljesítménnyel. Kétségtelenül nagyobb teljesítmény, magasabb áron. A teljesítmény az élettartam rovására is mehet, ha nincs kellő odafigyelés és karbantartás. A legkisebb szerelési és hangolási hiba végzetes lehet, ha megsérül a hengerpalástot védő kemény réteg, a javítása nagyon költséges. Ilyen hengerszettet érdemes megfelelő tapasztalattal rendelkező szakemberrel beszereltetni, aki az utólagos hangolást elvégzi.

Pl.:

  • Athena Alu, Stage6 (10-13 Le)
  • Malossi MHR Replica (9-13 Le)
  • Hebo Hi-Racing (11-15 Le)
  • Italkit BI-Metal (12-14 Le)
  • Polini Alu (10-11 Le)

A Replica és Racing szettek 11-20 LE-t is elérhetnek. Ezek általában a gyártó csúcsmodelljének replikái. Hobby és utcai célra elég drága, de mindenképpen lóerőbajnok megoldás.

Pl.:

  • Top Due Plus (10-14 Le)
  • Hebo Manston 2 (12-20 Le)
  • Malossi MHR (11-16 Le)
  • Stage 6 Racing (11-15 Le)

Di-Tech vagy Pure Jet (befecskendezős) motorokhoz is kapható már tuning szett, a Malossi gyárt a Piaggio és a Morini blokkokhoz is. Elektronikával együtt kapható 70 ccm-es készlet.


2fast robogó tuning hengerszett

High-End Racing szettek. Abszolút csúcskategória, komoly átépítéseket, alakításokat, a szetthez való főtengelyt igényelnek. Egy ilyen szett ára elérheti a 90-150 ezer forintot is. (főtengely és kipufogó nélkül!)

Pl.:

  • 2Fast 20-26 Le
  • Polini Evolution 21-22 Le
  • Malossi MHR Team 22-23 Le
  • Metrakit Pro Race 20-21 Le
  • Stage6 R/T 70 MK I 23-25 Le

Az új henger szett felépítése és megvásárlása előtt, meg kell győződni arról, hogy a robogó alkalmas-e rá. Tehát a hajtókar és a főtengely, főtengely csapágyak jó állapotban vannak, elbírják a nagyobb terheléseket. Egy jó állapotú gyári főtengely elbír egy öntöttvas 70-es hengert, de az alu hengerekhez már javasolt erősített főtengely is.

Egy hengerszett beépítése minden esetben nagy figyelmet, tisztaságot, precizitást, jó szerszámokat igénylő munka. Mindig mellékelnek pontos leírást, beépítési útmutatót, ezeknek az utasításait, javaslatait mindig tartsuk be! A legtöbb értékesítő készséggel áll rendelkezésre, ha kérdés merül fel. Előbb érdemes olvasni, kérdezősködni a műhelytitkokról, praktikákról. Apró szerelési hiba is tönkreteheti a motor belsejét, még akár a gondosan megvizsgált, jó állapotú főtengelyt.

Kibontás után győződjünk meg róla, hogy minden csomagoló anyagot eltávolítottunk.
Minden alkatrészt alaposan tisztítsunk meg tiszta benzinnel, majd kompresszorral, nagy nyomású levegővel fújjuk le a benzin maradványokat.

Két gyűrűs dugattyúnál ügyeljünk a megfelelő sorrendben való beillesztésre.(alsó – felső gyűrű)
Más anyagból készülnek, más funkciójuk miatt, a felső mindig a krómos felületű.

Már összeszereléskor is kenőanyagot kell kenni a dugattyúra és a mozgó alkatrészekre, a megfelelő kenés biztosítására.
Vízhűtéses motort csak fagyálló folyadékkal érdemes feltölteni, mert a folyadéknak a vízpumpát is kennie kell!

Ha szükséged van a robogódra új hengerszettre itt találsz sokfélét.