Mára biztosan sokan megtapasztaltuk, hogy robogónk tavaszi beüzemelése nem is olyan egyszerű feladat, mint „régebben” akár 2-3 évvel ezelőtt volt.
Jó kondiban kell lennünk ahhoz, hogy pár hónap állás után újra el tudjuk indítani robogónkat.
Ennek nézünk most utána.
A tulajdonosok nagy százaléka a téli leállítás előtt -helyesen- még utoljára, púposra tankolja robogóját. Az ilyen „téli” üzemanyag szaga 4-5 hónap állás után kicsit sem hasonlítható a benzinéhez. Ebből a „benzinből” próbaképpen a földre csepegtetett mintát nagy unszolások közepette lehet csak meggyújtani. Az említett folyadéknak van néhány igen kellemetlen tulajdonsága.
Az első, hogy a vele kapcsolatba kerülő gumialkatrészek megdagadnak és felpuhulnak.
Sokszor megtörtént, hogy nagyhírű gyártók által készített, minőségi gumírozott membránblokkot 1 nap alatt használhatatlanná tette. A membránlapok képtelenek voltak visszazárni és a robogó másnap már üzemképtelen volt.
A szimmeringek tömítő élei idő előtt elkopnak és alakjukat elveszítik. Jobban belegondolva a csöpögő, nem megfelelően záró benzincsap, a méretét vesztett, kitágult úszóház tömítés is lehet ennek a következménye.
A második tulajdonsága a porlasztó aljában, a fúvókák furataiban található leírhatatlan állagú, zselészerű anyag. Nos, ezek után még egy csepp benzin sem fog a porlasztón keresztül az égéstérbe jutni. Most már nem maradt más, csak az alkatrészek cseréje, tisztítása.
Szakműhelyünk az egyre több ilyen és ehhez hasonló probléma miatt kezdett el komolyabban foglalkozni a kérdéssel.
Két egyforma flakonba, azonos mennyiségű és ugyanabból a töltésből származó benzin került. A különbség csupán, hogy az egyikbe egy speciális üzemanyag kondicionálót kevertünk. Több mint egy hónap elteltével már látható és szagolható volt az eltérés. Az adalék nélküli, őszi benzin szaga tagadhatatlanul felfedezhető és több is párolgott el belőle. Némileg így késleltethető a probléma, de nem elkerülhető teljesen.
Első gyanúsítottunk a bioetanol volt. Ebből (nem titkoltan) 4-5% található az üzemanyagban és néhány kúton már külön is kapható.
Egy befőttes üveget megtöltöttünk E85-tel és beleraktunk egy gumiházas membránt. A teszt eredménye nagy meglepetésünkre negatív lett. A beáztatott alkatrész 2 hét után is tökéletes állapotban volt! Vagy nem a bioetanol a hibás, vagy itt máshogy van adalékolva kezelve.
A benzin többi összetevőjéhez szinte képtelenség hozzájutni, ezért a tesztelésünk újra a benzinnel folytatódott. 3 nap elteltével már tapasztalható volt az, amire vártunk. A membránunk felülete eltekeredett, a lapkái kinyíltak!
Elmondható, hogy amióta a sok égésjavító, felsőkenő, oktánszámnövelő, fogyasztás-csökkentő, stb. adalék kerül már a kúton a benzinbe, azóta lehet megfigyelni az úszóház aljában is a lerakódott semmihez nem hasonlítható anyagot.
Mit is tehetünk ezek után? Hiszen hiába építjük be a minőségi membránt és a szimmeringeket. A benzin a téli leállás alatt meg fogja tenni „jótékony” hatását. Ezek után már csak abban reménykedhetünk, hogy nem mindenki tankol ugyanott, ugyanabból az üzemanyagból és lesznek olyan szerencsések, akiknek problémamentesen indul a szezon.
- A fémtankos robogókat célszerű teletankolni, hogy elkerüljük a pára és korrozió okozta problémákat, tavasszal pedig cseréljük ki a romlott benzint frissre.
- A műanyagtartályos robogót jobb kevés üzemanyaggal téliesíteni és a tavaszi indulásnál teletölteni.
- üzemanyag kondicinálóval kitolható a "megromlás" ideje későbbre.
(Ui: Cikkünk megírása óta megtudtuk, hogy a Magyarországon lévő benzinkutakban régiónként néha más-más üzemanyagot lehet vásárolni. Nem igaz tehát az, hogy egy adott kúthálózat benzinje ilyen szempontból rosszabb volna, mint egy másiké. Egyesek semmiféle lerakódással nem találkoznak, mások pedig zsigerből karburátor-takarítással kezdik a szezont.)