Ismét egy apró szerelési hibára és annak következményeire szeretnénk rávilágítani és felhívni a figyelmet rá.
Egy szétlapult, belógó hengerfejtömítés-darabka bénította meg az ügyfelünk Yamaha Neos-át.
A hibajelenség, amit a robogós észlel, könnyen összetéveszthető a motor megragadásával:
Teljes terhelésen a motor, lelassul, erejét veszti, majd majdnem leáll.
Ennek a hibának az oka a helytelen szerelésből eredő, túlságosan nagy erővel meghúzott hengerfej volt. Ez ellapította a hengerfejtömítést, amelyből az így származó égéstérbe benyúló kis fémdarab felizzott, ami kedvezőtlenül befolyásolta a hengerben lejátszódó égési folyamatot. Ilyenkor a felforrósodott, égéstérbe benyúló fémdarab - a gyújtógyertya közvetlen közelében - bármikor képes a benzin begyújtására.
Ezt nevezzük öngyulladásnak, kopogásos égésnek, vagy (helytelenül fogalmazva) "detonáció"-nak. A megfelelő időben történő gyújtásra egyedül a gyújtószikra szabályzott időben történő kisütése képes, melyet a motor előgyújtásának nevezünk. (Az előgyújtásról bővebben itt olvashattok.)
Gázelvétel után pár másodperc múlva, a motor ismét terhelhető. (a fémdarab lehűl)
Javítási módja egyszerű:
- Új hengerfej tömítés beszerelése. (lehetőleg réz legyen)
- Esetleges koksz eltávolítása.
- Hengerfej megfelelő nyomatékkal való meghúzása.